تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۴۲۳
کد خبر: ۲۱۲۸۵۳
سرویس خبر : زمین شناسی

فرونشست زمین با کمک سازمان زمین شناسی در اصفهان پایش می‌شود

‌می‌متالز - سازمان زمین شناسی ایران با امضای تفاهمنامه به منظور انجام مطالعات اکتشافی منابع اولیه با فولاد مبارکه و ذوب آهن و مطالعات پایش فرونشست شهری با شهرداری اصفهان همکاری خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سفر به اصفهان تفاهمنامه مشترک بین زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، صنعت، معدن و تجارت و شرکت فولاد مبارکه اصفهان را امضا کرد تا در قالب این سند آن شرکت هزینه مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در پهنه ۱۴ هزار کیلومتر مربع در استان اصفهان پرداخت و به این واسطه اکتشافات ذخایر معدنی انجام شود.

نشست با مسوولان شرکت ذوب آهن اصفهان از دیگر برنامه‌های سفر علیرضا شهیدی به اصفهان بود که مقدمات تفاهمنامه همکاری برای مطالعات ژئوفیزیک هوابرد برای شناسایی معادن سنگ آهن انجام شود.

تفاهمنامه همکاری شهرداری اصفهان و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران برای انجام مطالعه و پژوهش پایش فرونشست در حوزه شهری نیز در این سفر به امضا رسید.

تفاهمنامه سه جانبه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در استان اصفهان

علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور روز گذشته به اصفهان سفر کرد تا تفاهمنامه مشترک بین زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، صنعت، معدن و تجارت و شرکت فولاد مبارکه اصفهان را امضا کند.

مدیرکل زمین شناسی مرکز اصفهان این اقدام را یک وظیفه برای حمایت از اقتصاد و تولید کشور بیان کرد و گفت: سازمان زمین شناسی نقش خود را در انجام مطالعات با به‌کارگیری توان علمی و تجربی ایفا خواهد کرد.

رضا اسلامی افزود: ورود فولاد مبارکه برای انجام فعالیت معدنی بر سر ناچاری است و از این رو سازمان زمین شناسی بر اساس ماموریت اصلی خود در این امر کمک خواهد کرد.

وی یادآورشد: حمایت فولاد مبارکه در شناسایی مناطق دارای ظرفیت معدنی به تهیه بانک اطلاعات جامع از ظرفیت‌های مواد معدنی منطقه کمک کرده است.

فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه و شمال آفریقاست. این شرکت با داشتن حدود ۱۲ میلیون تُن ظرفیت تولیدآهن اسفنجی، بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود.

ذوب آهن اصفهان برای انجام مطالعات معدنی مهیا شد

ذوب آهن اصفهان نیز مثل فولاد مبارکه در تامین منابع اولیه خود دچار مشکل شده است و رسیدگی نکردن بموقع بر پیکره این نهاد مهم اقتصادی آسیب می‌زند.

این شرکت اقتصادی و تولیدی هم مثل فولاد مبارکه به ناچار وارد عرصه فعالیت‌های معدنی شده است و با شناسایی مناطق امید بخش در مواد آهنی نقش و به نیاز خود رسیدگی می‌کند.

سفر رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور فرصت تعاملی و گفت و گویی را با مدیرعامل ذوب آهن فراهم کرد تا این ۲ نهاد برای حفظ فعالیت اقتصادی همکاری کنند.

مدیرکل زمین شناسی مرکز اصفهان در باره این دیدار گفت: مدیرعامل ذوب آهن همانند فولاد مبارکه تفاهمنامه مشترکی را برای انجام فعالیت‌های معدنی هفته آینده امضا خواهد کرد.

وی ادامه داد: زمین شناسی نقش خود را برای معرفی مکان مناسب برای اکتشاف مواد معدنی ایفا خواهد کرد.

ذوب‌آهن اصفهان نخستین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است.

این شرکت با ظرفیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.

فرونشست و ضرورت انجام مطالعات زمین شناسی

زنگ خطر فرونشست که سال هاست به صدا در آمده چالش‌های زیادی را در آینده متوجه دشت‌ها و شهر‌های استان اصفهان خواهد کرد که از این رو توجه مسوولان و ایجاد حساسیت برای نظام برنامه ریزی از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گفته رییس سازمان زمین شناسی کشور لازم است بر روی یک سری مسائل به‌صورت اضطراری سرمایه‌گذاری شود تا بتوان در آینده تغییری در بحث بحران آب داشته‌باشیم در غیر این صورت تا ۱۵ سال آینده در غرب استان اصفهان نیز پدیده فرونشست زمین را خواهیم داشت.

مطالعات فرونشست در حوزه دشت‌ها توسط سازمان زمین شناسی مرکز اصفهان صورت گرفته است، اما مدیریت شهری کلانشهر اصفهان با درک اهمیت موضوع پایش فرونشست در برخی از مناطق شهری را آغاز کرد و به اعتقاد اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری این موضوع بسیار مهم است.

بررسی فرونشست و انجام مطالعه و پژوهش در این حوزه در شمار ماموریت‌های سازمان زمین شناسی و اکتشافات محسوب می‌شود که این اقدام در دشت‌ها انجام می‌گیرد، اما در مناطق شهری به لحاظ اینکه نیازمند همکاری مرکز تحقیقات مسکن می‌باشد تاکنون در حالت سکوت باقی مانده است.

شهرداری اصفهان در این امر به لحاظ وظیفه ذاتی وارد شده است تا از ۲ موضوع ریزگرد‌های باتلاق گاوخونی و فرونشست تا حد امکان جلوگیری کند.

سفر رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور زمینه ایجاد تفاهم و همکاری برای کمک به شهرداری در حفظ زمین و مدیریت ریزگرد‌های ناشی از خشکی تالاب و زاینده رود را فراهم کرد.

مدیرکل زمین شناسی مرکز اصفهان در باره این نشست مشترک گفت: در قالب تفاهمنامه مشترک بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و شهرداری اصفهان فعالیت‌های مطالعاتی و بررسی فرونشست در مناطق مختلف شهری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مورد نیاز در مناطق مختلف شهری برای انجام این فعالیت علمی مستقر خواهد شد.

به گفته اسلامی با وجود محدودیت‌های اعتباری سازمان زمین شناسی و اکتشافات چنین همکاری‌های مشترکی کار را بهتر پیش می‌برد و در مدیریت منابع نقش دارد.

وی با اعتقاد بر اینکه مدیریت زاینده رود به خوبی انجام نشده است، گفت: علاوه بر خشکی این رود مهم، آینده شهر اصفهان نیز با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه الان وقت ایفای نقش نسبت به زاینده رود است اظهارداشت: این امانت به دست بشر به خوبی حفظ نشده است و این بار باید مردم برای حفظ زاینده رود اقدام کنند.

استان اصفهان حدود ۱۰ میلیون هکتار مساحت دارد که حدود ۶ میلیون هکتار آن مرتع، سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان و حدود ۱۰۰ هزار هکتار جنگل است.

این خطه دارای ۸۶۰ معدن فعال و یک‌هزار و ۳۰۰ مجوز معدنی صادر شده است و به لحاظ شمار معدن‌های فعال دارای رتبه نخست و از نظر حجم موارد استخراجی رتبه سوم کشور را دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

عناوین برگزیده