تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۴۶۳
کد خبر: ۲۱۳۰۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

رابطه مستقیم و معنادار معاملات بورس کالا و بازار سهام

‌می‌متالز - روح الله فرهادی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معاملات بورس کالا ارتباط مستقیم و معناداری با بازار سهام دارد، گفت: معاملات کالا‌های شرکت‌های مختلف در بورس کالا تا ۹۰ درصد در قیمت و معاملات آن شرکت‌ها در بازار سهام تاثیر گذار است؛ به بیان ساده‌تر یکی از عوامل بنیادی تاثیر گذار در قیمت سهام، مبلغ فروش شرکت است که از دو مولفه حجم فروش و قیمت فروش تشکیل شده است. به این ترتیب یافتن رابطه‌ای آماری و تحلیل بین قیمت و حجم محصولات شرکتی که در بورس کالا حضور دارد و قیمت سهام آن شرکت، می‌تواند منبع تحلیلی مطمئن و موثقی را در مقابل تحلیلگران قرار دهد.

به گزارش می‌متالز، یکی از عوامل بنیادی تاثیر گذار در قیمت سهام مبلغ فروش شرکت است که در صورت سود و زیان به آن اشاره می‌شود. مبلغ فروش از دو مولفه حجم فروش محصولات و قیمت فروش تشکیل شده است. یافتن رابطه‌ای آماری بین قیمت و حجم محصولات شرکت که در بورس کالا معامله می‌شود و قیمت سهام می‌تواند با دو هدف بزرگ انجام پذیرد. اول اینکه رابطه بین بورس کالا و بورس اوراق بهادار را روشن کرده و تاثیر این دو بازار را روی یکدیگر نشان دهد و فعالان بازار سرمایه را با منبع جدید تحلیلی آشنا کند. دوم اینکه روش تحلیلی جدیدی را به تحلیلگران ارائه می‌دهد تا سرمایه گذاران را به وسیله آن بهتر راهنمایی کنند.

روح الله فرهادی تحلیلگر کالایی کارگزاری بانک سامان در خصوص تاثیر گذاری بورس کالا بر بازار سرمایه می‌گوید: تاثیر معاملات بورس کالا بر بازار سرمایه مستقیم و معنادار است. اگر دقت کرده باشید، زمانی که رقابت‌ها در شرایط جهش ارزی حساس‌تر و بیشتر می‌شود، برای مثال اگر در این شرایط ورق فولاد در بورس کالا خوب معامله شود و روند قیمتی آن صعودی باشد، تاثیر آن در نماد فولاد می‌توان مشاهده کرد.

این کارشناس بورس کالا افزود: اگر تفاوت کشف قیمت به نسبت هفته ما قبل آن معنادار باشد، می‌توان گفت که روند معاملات نماد مربوطه در بازار سرمایه نیز بهبود پیدا می‌کند. در مواقعی که شاهد جهش قیمتی مناسبی در بورس کالا بودیم، در آن سو نماد مذکور به صف خرید نشسته است.

او افزود: رفته رفته روابط بین این دو بازار سرمایه گذاری بیشتر شده است و کارشناسان بازار سرمایه نگاه ویژه‌ای به بورس کالا دارند. در گذشته افراد کمی از سامانه بورس کالا استفاده می‌کردند.

فرهادی گفت: طبیعتا بیش از ۹۰ درصد تغییرات بورس کالا ارتباط معناداری با بازار سهام دارد و روند معاملات کالا‌ها و فروش شرکت‌ها در بورس کالا در روند معاملات سهام آن شرکت نیز اثر می‌گذارد.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده