تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۵۴
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۲۱۳۳۰۷
سرویس خبر : انرژی

قیمت نفت کاهش یافت

‌می‌متالز - پس از رسیدن به بالاترین سطح چند سال اخیر و انتظار برای مذاکره ایران و قدرت‌های جهانی در مساله هسته‌ای، قیمت نفت کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، با انتظار برای مذاکرات این هفته ایران و قدرت‌های جهانی بر سر توافق هسته‌ای که پیش بینی می‌شود منابع نفت خام را افزایش دهد، پس از رسیدن به بالاترین حد چند ساله اخیر، قیمت نفت عقب نشینی کرد.

معاملات آتی نفت برنت برای ماه آگوست با ۲۶ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش به ۷۱.۶۳ دلار در هر بشکه رسید، که پیش از این به ۷۲.۲۷ دلار، بالاترین میزان از ماه می ۲۰۱۹ رسیده بود. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ماه جولای برای اولین بار به ۷۰ دلار رسید، اما با ۱۹ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش عقب نشینی کرد و به ۶۹.۴۳ دلار در هر بشکه رسید.

به گفته یک متخصص ممکن است سرمایه گذاران برای کسب سود حین رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۷۰ دلار برخی از قرارداد‌ها را فروخته باشند. نگرانی اصلی در مورد بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار است، اما من فکر نمی‌کنم که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران توافقی انجام شود. قیمت هر دو نفت طی دو هفته گذشته افزایش یافته در حالی که پس از اینکه ایالات متحده و اروپا محدودیت‌های کرونا را برای سفر‌های تابستانی کاهش دادند، تقاضای سوخت افزایش یافت.

به گفته تحلیل گران، تقاضای نفت جهانی در نیمه دوم سال علی رغم کاهش تدریجی عرضه توسط تولیدکنندگان اوپک، بیش از میزان عرضه خواهد بود. کندی پیشرفت گفتگو‌ها بین ایران و قدرت‌های جهانی در احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) و کاهش تعداد دکل‌های آمریکایی نیز از قیمت نفت پشتیبانی می‌کند.

۱۰ ژوئن ایران و قدرت‌های جهانی در وین وارد دور پنجم مذاکرات می‌شوند که می‌تواند شامل لغو تحریم‌های اقتصادی واشنگتن بر صادرات نفت ایران باشد. در حالی که نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده این مذاکرات گفته بود که معتقد است در مذاکرات این هفته توافق انجام خواهد شد، دیگر دیپلمات‌های ارشد گفته اند که سخت‌ترین تصمیمات هنوز در پیش رو است.

تحلیل گران انتظار دارند ایران، که انتخابات ریاست جمهوری اش در ۱۸ ژوئن برگزار می‌شود، پس از لغو تحریم ها، تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. در ایالات متحده، با کاهش حفاری، تعداد سکو‌های نفت و گاز طبیعی برای اولین بار طی شش هفته گذشته کاهش یافت.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده