تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۱۳۴۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی زیاد شد

‌می‌متالز - در پایان سال ۹۹، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۲۴۰ درصد کاهش به منفی ۲۱۹.۴ هزار میلیارد ریال، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با ۸.۷ درصد رشد به ۱۲۰۳ هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به گزیده آمار‌های اقتصادی ماه پایانی سال ۹۹ درباره خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی بیانگر آن است که میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان سال ۹۹ به ۴۴۲۷۴.۲ هزار میلیارد ریال رسید که حاکی از رشد ۲۷.۴ درصدی در این سال است.

همچنین خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۲۴۰ درصد کاهش به منفی ۲۱۹.۴ هزار میلیارد ریال، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با ۸.۷ درصد رشد به ۱۲۰۳ هزار میلیارد ریال رسید.

وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی

این گزارش حاکی است، میزان دارایی‌های خارجی در این بخش با ۴۷.۹ درصد رشد نسبت به پایان سال قبل همراه بوده و به ۹۱۹۲.۸ هزار میلیارد ریال رسید. حجم اسکناس و مسکوک نیز با ۲۴.۹ درصد افت به ۶۷.۶ هزار میلیارد ریال رسید.

سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۳۲.۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ به ۳۷۵۶.۹ هزار میلیارد ریال رسید. همچنین بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی نیز در پایان سال ۹۹ با ۸.۷ درصد افزایش به ۱۲۰۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تجاری

میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری کشور در پایان سال ۹۹ معادل ۱۳۵۱.۴ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۷۵.۵ درصد رشد نشان می‌دهد. سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نیز ۶۹۱.۵ هزار میلیارد ریال بوده که ۲۴.۵ درصد افزایش یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک‌های تجاری در دوره مورد بررسی، ۱۱۸۶۷.۵ هزار میلیارد ریال بوده که به نسبت پایان سال ۹۸ دارای ۴۸.۱ درصد رشد است و میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان سال ۹۹ به ۱۰۵ هزار میلیارد ریال رسیده که ۱۴۱.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تخصصی

بر پایه این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان سال ۹۹ معادل ۲۲۵۴.۸ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل ۲۲.۶ درصد رشد یافته است. جمع کل دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره رقم ۱۰۰۷۸.۲ هزار میلیارد ریال است که ۲۲.۴ درصد رشد دارد. همچنین میزان بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی ۴۴۳.۹ هزار میلیارد ریال است که معادل ۵.۷ درصد نسبت به پایان سال ۹۸ کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده