تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۲۱۳۴۴۵
سرویس خبر : انرژی

اخطار‌های پوچ به مشترکان پرمصرف آب/ خلأ قانونی در برخورد با متخلفان

‌می‌متالز - کسانی که با پرکردن استخر‌ها و آبیاری باغ‌های خانگی خود با آب شرب، سهم قابل توجهی در مصارف اسراف گونه این روز‌های آب دارند، در محدود شدن دسترسی به آب، شایسته‌تر از مشترکان عادی هستند که در روز‌های تابستان کمی بیش از الگوی مصرف، به مصرف آب می‌پردازند.

به گزارش می‌متالز، اردیبهشت ماه سال جاری، سیدرسول باقری، معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران از آغاز ارسال اخطار به مشترکان پرمصرف آب تهران از اول خردادماه خبر داد. به گفته این مقام مسوول، "۶۰ درصد از مشترکان بخش خانگی آب در تهران بیش از الگوی مصرف به مصرف آب می‌پردازند که از ابتدای خردادماه، اخطاریه‌هایی برای این گروه از مصارف خانگی ارسال می‌شود و در صورتی که در رفتار مصرفی خود تغییری ایجاد نکنند با محدودیت مصرف مواجه خواهند شد. "

موضوعی که اگرچه از ابتدای خردادماه در دستور کار آبفای تهران قرار گرفته، اما بررسی ارسال اخطار‌ها به مشترکان پرمصرف آب در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اعمال محدودیت مصرف برای مشترکان پرمصرفی که به اخطار‌ها توجه نکنند، در عمل رخ نخواهد داد.

دلیل این مساله نیز در نبود پشتوانه قانونی برای اعمال محدودیت‌های آبرسانی و قطع انشعاب مشترکانی است که از آب شرب برای آبیاری باغات و یا پر کردن استخر‌های خود استفاده می‌کنند.

در کلانشهر تهران ۲۰ درصد از مشترکان، در دسته مشترکان بدمصرف قرار می‌گیرند که بعضا تا ۱۰ برابر یک مشترک عادی، آب شرب مصرف می‌کنند؛ اما قانونی برای برخورد قاطع با این مشترکان وجود ندارد و آبفای تهران نیز با ارسال اخطار‌های پوچ به مشترکان پرمصرف، فقط در جهت اطلاع دادن به این دسته از مشترکان بابت میزان مصرف بالای آنها، نقش آفرینی کرده و این قبیل اقدامات آبفای تهران، در نبود پشتوانه قانونی برخورد قاطع و بازدارنده با پرمصرف‌ها، فقط جنبه زینتی داشته و در عمل بی نتیجه است.

به نظر می‌رسد با توجه به هشدار‌هایی که مسوولین امر در خصوص ضروت صرفه‌جویی در مصرف آب شرب در تابستان سال جاری در کلانشهر تهران داده و اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه روند پرمصرفی، احتمال اعمال نوبت‌بندی آب در تابستان سال جاری وجود دارد، در چنین شرایطی باید اولویت در برخورد با مشترکان پرمصرف باشد و کسانی که با پرکردن استخر‌های خانگی و آبیاری باغ‌های خانگی خود با آب شرب، سهم قابل توجهی در مصارف اسراف گونه این روز‌های آب دارند، در محدود شدن دسترسی به آب، شایسته‌تر از مشترکان عادی هستند که شاید در روز‌های تابستان کمی بیش از الگوی مصرف، به مصرف آب می‌پردازند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده