تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۲۱۳۶۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر نهاد‌های مالی فرابورس ایران:

ایده خود را به بازار دارایی فکری فرابورس عرضه کنید

‌می‌متالز - مدیر نهاد‌های مالی فرابورس ایران گفت: مسیر‌های متعددی برای تامین مالی حوزه استارتاپی وجود دارد، با توجه به شرایط رشدی و پیشرفتی که استارتاپ‌ها داشتند، خیلی از این روش‌های تأمین مالی توسط مشاوران مالی به کسب وکار‌ها پیشنهاد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، عارف علیقلی پور، مدیر نهاد‌های مالی فرابورس ایران افزود: کار‌هایی که بتوان برای افراد در حوزه استارتاپ، ایده و طرح نو انجام داد، تامین مالی در قالب بازار دارایی فکری، گواهی شراکت تامین مالی جمعی، صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه و خصوصی، اوراق بدهی و سهام است.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: شرایط کسب و کار باعث ایجاد غربالگری در تعیین روش می‌شود و اینکه افراد کدام یک از ابزار‌ها را انتخاب کنند نیز مهم است، ممکن است فرد یک طرحی نوآورانه را تدوین کرده و فقط ایده خودش را ثبت کرده باشد و در حال حاضر توان راه اندازی کار را نداشته باشد، چون هدفش راه اندازی کسب وکار نیست و فقط می‌خواهد ایده اش را واگذار کند، در این مرحله می‌تواند ایده خود را به بازار دارایی فکری فرابورس عرضه کند.

وی افزود: یک کسب وکاری از مرحله طرح جلوتر رفته و فرد ایده طراحی شده را با پول خود به محصول اولیه می‌رساند، اما برای ادامه فرآیند احتیاج به پول و تامین مالی دارد، در این موقعیت می‌تواند از تامین مالی جمعی برای جذب منابع کمک بگیرد که در این روش تامین مالی، مردم با توجه به اطمینان و چشم انداز روشنی که به طرح مورد نظر دارند، سرمایه‌های خرد خود را در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

علیقلی‌پور گفت: در این روش، تامین مالی استارتاپ‌ها در قالب گواهی شراکت اتفاق می‌افتد و مردم سرمایه مشترکی درگیر کسب وکار استارتاپ می‌کنند که ریسک‌های استارتاپ را نیز سرمایه گذاران متقبل می‌شوند و کنار آن در بازدهی هم مشارکت می‌کنند.

مدیر نهاد‌های مالی فرابورس تصریح کرد: حال ممکن است کسب وکاری با استفاده از سرمایه‌های مردم جلوتر برود، در اینجا به این افراد صندوق‌های جسورانه را پیشنهاد می‌دهیم که در حال حاضر نزدیک به ۱۲ صندوق جسورانه با حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه داریم.


کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه گفت: صندوق‌های جسورانه به دنبال فرصت سرمایه گذاری هستند و کمبود منابع وجود ندارد. ۷ عدد صندوق جسورانه دیگر نیز منتظر پذیره نویسی هستند و زمانی که شرایط بازار مساعد شود این صندوق‌ها هم وارد بازار می‌شوند تا منابع را برای شرکت‌های استارتاپی جذب کنند.

وی افزود: خیلی از صندوق‌های جسورانه روی استارتاپ‌های مشهور سرمایه گذاری کرده اند، اما اگر استارتاپی از این مرحله هم بالاتر آمده باشد، ولی شرایط پذیرش در بازار سرمایه را نداشته باشند، احتیاج به یک شریک دارد تا کمک کند استارتاپ به مرحله بهتری از رشد برسد که در این مرحله نیز ابزاری تحت عنوان صندوق‌های خصوصی داریم.

مدیر نهاد‌های مالی فرابورس بیان کرد: بحث عرضه اولیه استارتاپ‌ها نیز اخیرا مطرح شده است که نیازمند بازار مناسب با خود است، چون فضا‌های استارتاپی بسیار پر ریسک هستند و ترازنامه استارتاپ‌ها متفاوت از ترازنامه شرکت‌های تولیدی است و این کسب وکار‌ها با نوسانات و متغیر‌های اقتصادی ممکن است ریسک‌های شدیدی را به سرمایه گذاران وارد کنند که در عین حال می‌توانند بازدهی‌های بیشتری نیز داشته باشند. در فرابورس سازوکار ورود این استارتاپ‌ها به بازار هدف دنبال می‌شود.

وی به همایش اقتصاد هوشمند که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد نیز اشاره کرد و گفت: در یکی از نشست‌های این همایش، موضوع موانع مقرراتی طرح شد مبنی بر اینکه گاهی یک سری از مانع زدایی‌های مقرراتی است؛ برای مثال یک شرکت استارتاپی می‌خواهد شکل بگیرد، اما به دلیل نوآوری که در کسب و کارش ایجاد کرده، قوانین فعلی این نوآوری را پوشش نمی‌دهد.

علیقلی پور در پایان تشریح کرد: اتفاقی که در بازار سرمایه رخ داد و آینده امیدوار کننده‌ای در حوزه فین تک و استارتاپ‌های مالی به وجود آورد، محیط‌های آزمون یا سند باکس‌های بازار سرمایه بود که در این محیط‌های آزمون، افرادی که دارای طرح‌های نوآور، ولی مغایر با قوانین کشور هستند، می‌توانند طرح خود و مسیری را برای کسب و کار خود، داخل این محیط‌های آزمون، طراحی و اجرا کنند تا بتوانند ریسک‌های خود را کنترل و قوانین را رعایت کنند و فعالیت خود را ادامه دهند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده