تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۴
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۲۱۳۹۴۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت رینگ‌سازی مشهد:

زیان انباشته دربخش خودروسازی کشور بسیار بالا است

‌می‌متالز - با رویکرد توسعه صادرات و ورود تکنولوژی جدید رینگ‌های فولادی طرح آلومینیوم و حذف قالپاق، کانسپت جدیدی از رینگ در نیمه دوم سال به بازار ارائه خواهد شد که تحولی عظیم در تولید رینگ فولادی کشور ایجاد خواهد کرد و همچنین فرصت صادراتی در اختیار قرار خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، مدیر عامل و عضو هیات‌مدیره شرکت رینگ‌سازی مشهد با اعلام این خبر گفت: طی سال ۱۴۰۰ ترکیب سبد فروش این شرکت به میزان ۳۰ درصد تغییر خواهد کرد. در این خصوص می‌توان به پروژه‌های رینگ و رام ۴ J، رینگ تیبا، رام تارا، رام دنا پلاس اتوماتیک، رینگ‌های سنگین سایز ۲۴، ۲۲. ۵ و ۱۶. ۵ اینچ جدید اشاره کرد و همین‌طور در اقدامی جهادی خط تولید همینگ درب پژو در خراسان و در سایت بینالود نصب و راه‌اندازی شده است که مطابق با بررسی‌های اقتصادی فقط ۲۵ میلیارد تومان کاهش هزینه لجستیک علاوه بر بهبود شرایط کیفی و تامین را برای مجموعه ایران خودرو خراسان به ارمغان می‌آورد. این پروژه در مرحله بررسی و عقد قرارداد با شرکت ساپکو است و به محض تبادل قرارداد شروع به‌کار خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیت‌های این شرکت و دغدغه‌های تولید در این بخش سراغ مسعود هدشی، مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت رینگ‌سازی مشهد رفته‌ایم. متن زیر ماحصل این گفتگو است.

در خصوص فعالیت‌های شرکت رینگ‌سازی مشهد توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

شرکت رینگ‌سازی مشهد یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های رینگ فولادی سواری و سنگین در کشور توانایی تولید انواع رینگ خودرو‌های سواری، تیوبلس سنگین از سایز‌های ۱۶ تا ۲۲. ۵ اینچ و رام و سینی محافظ زیر موتور را دارا است. فرآیند مونتاژ رینگ و لاستیک سواری و قطعات منفصله مجموعه رام در سالن‌های تولیدی مستقر در بینالود و تهران انجام می‌پذیرد و علاوه بر آن سالن تولید بینالود وظیفه پیش مونتاژ بدنه خانواده پژو را نیز عهده‌دار است.

در این راستا بر اساس برنامه استراتژیک شرکت و سیاست توسعه فروش، ورود به بازار شرکت‌های سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور در حوزه سواری و توسعه همکاری و تکوین پروژه‌های جدید با گروه معظم بهمن، گروه ماموت در دستور کار قرار دارد.

با توجه به سابقه قطعه‌سازی در کشور چرا در این حوزه برند جهانی نیستیم؟ فکر می‌کنید مشکل اساسی در این حوزه چیست؟

مجموعه قطعه‌سازی کشور و همین‌طور شرکت رینگ‌سازی مشهد با رویکرد مهندسی و اصولی برای حفظ مزیت رقابتی خود وتوسعه بازار‌های فروش به حوزه بازار کشور‌های همسایه اقدامات ارزشمندی طی سال‌های قبل و جاری انجام داده‌اند، اما متاسفانه به‌دلایل زیادی از جمله افزایش مطالبات و عدم به‌روزآوری قیمت کالا‌ها متناسب با تورم واقعی کشور و نرخ ارز و نبود وجود قوانین مالکیت معنوی باعث شده کل سرمایه‌گذاری گاهی بلندمدت یک شرکت در ایجاد تکنولوژی جدید به‌راحتی در اختیار سایر تولیدکنندگان قرار گیرند یا کپی‌سازی شوند. همچنین فقدان حمایت‌های دولتی در خصوص توسعه برندینگ در بازار‌های جهانی، توسعه خطوط لجستیکی ریلی و هوایی کشور، نبود امکان تبادل مالی برای همکاری با برند‌های برتر جهانی، سیاستگذاری نادرست در حوزه بازرگانی، صدور مجوز‌های واردات متعدد، عدم امکان دریافت مواد اولیه از بورس متناسب با نیاز و ظرفیت تولید و نرخ رقابتی و عدم مبارزه موثر و جدی با قاچاق کالا از مبادی رسمی و غیررسمی کشور باعث شده این صنعت همسو با برند جهانی رشد نکند؛ بنابراین به نظر می‌رسد قطعه‌سازی کشور نیاز جدی به سیاستگذاری درست و حمایت قوی از نهاد‌های بالادستی در حوزه سیاستگذاری کشور دارد و مادامی‌که به‌جای حمایت امور به‌صورت دستوری و با خلأ کارشناسی که حافظ منافع ملی باشد پیگیری شوند، این معضلات تشدید خواهند شد و بازار‌های بالقوه از دست می‌رود.

بخش اعظمی از مشکلات قطعه‌سازان مربوط به تسویه حساب و مطالبات معوق است در این حیطه با چه مشکلاتی روبه‌رو شده‌اید؟

متاسفانه زیان انباشته بسیار بالا در بخش خودروسازی کشور و بالطبع عدم امکان خودروسازان در تسویه بهنگام تعهدات و همین‌طور عدم به‌روزآوری قیمت و توامان با آن، سیستم شدید انقباضی بانک‌ها و تعریف حدود اعتباری بسیار کم، شرکت‌ها را با بحران نقدینگی جدی در روند تولید جاری و توسعه مواجه کرده است. شرکت‌های بورسی مانند رینگ‌سازی مشهد نیز به‌واسطه بحران جدی بورس و بی‌اعتمادی سهامداران و مردم امکان تامین مالی از بورس را نیز از دست داده‌اند.

به نظر شما با لغو تحریم‌ها وضعیت قطعه‌سازان بهبود پیدا می‌کند؟

لغو تحریم‌ها مزیت‌های زیادی بابت امکان تعاملات مالی، توسعه صادرات، امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی و... را فراهم خواهد کرد، اما اگر شرکت‌های قطعه ساز روند منطقی خودکفایی و دانش ارزشمندی را که در سایه مواجهه و مقابله با تحریم‌های ظالمانه با آن‌ها و با صرف هزینه زیاد ایجاد کرده‌اند را کنار بگذارند، بخش قطعه‌سازی کشور با زیان جدی و عدم امکان رقابت‌پذیری مواجه خواهد شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد با بهره‌گیری از تجارب سخت مقابله با تحریم‌ها و حمایت دولت در سیاستگذاری درست مبتنی بر توسعه توان داخلی نه واردات و تسهیل بازرگانی آن، بتوان با حفظ ظرفیت‌های جاری تولید مزیت‌های جدیدی برای مشتریان و بازار‌های صادراتی جدید خلق کرد.

ظرفیت تولید شرکت به چه میزان است و آیا این ظرفیت تولید می‌شود؟

ظرفیت سالانه کارخانه رینگ سواری و سنگین در بخش رینگ فولادی چرخ خودرو ۴میلیون حلقه، در حوزه پرس‌کاری انواع فلزات ۱۰هزار تن، در بخش رنگ کاری فلزات ۶۵هزار تن، در بخش رام زیر موتور و مجموعه‌سازی رام ۲۰۰هزار عدد و در تولید درب خودرو ۵۰۰هزار تن است. البته نزدیک به ۳۰ درصد ظرفیت این شرکت به‌دلیل کاهش تیراژ خودرو و تامین‌نشدن منابع مالی متناسب توسط شبکه بانکی و ورق فولادی کماکان خالی است.

حجم صادرات شما چه میزان است؟ و با توجه به مشکلات روادید در بخش صادرات با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

شرکت رینگ‌سازی مشهد بر اساس مطالعات بازرگانی خود قابلیت ارسال حداقل ۲ میلیون دلار از محصولات خود را به کشور‌های همسایه دارد که متاسفانه به دلایل بحران پاندمی کرونا و محدودیت در تامین ورق و منابع مورد نیاز بانکی این مساله با دشواری‌ها وموانع بسیار زیادی مواجه شده است.

با توجه به اینکه شرکت شما در بازار سرمایه حضور دارد وضعیت این حضور را با توجه به تنش‌های جاری چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

متاسفانه سیاستگذاری غلط باعث فرار سرمایه از بازار بورس شده است و روند بی‌اعتمادی مردم به‌واسطه ابهام و نگرانی‌های مکرر از بلاتکلیفی نرخ ارز، روند مذاکرات، نتایج حاصل از انتخابات و رویکرد دولت جدید، نابسامانی حوزه رمز ارز‌ها و... سیر صعودی به خود گرفته است. دولت جدید در اسرع وقت با بررسی کارشناسی و همه جانبه باید بحران حادث شده در بورس را به‌صورت جدی مرتفع کند. خروج نقدینگی از بورس و ورود آن به هر بخش دیگری اعم از رمز ارز، مسکن، ارز و سکه و... تبعات بسیار شدیدی در بلندمدت ایجاد خواهد کرد که گره آن دیگر به‌راحتی گشودنی نیست. تامین وجه و منابع مالی از بورس در سایه احیای اعتماد سهامداران ارجمند و کم شدن دخالت در بورس محقق خواهد شد.

برای افزایش کیفیت محصولات خود چه راهکار‌هایی ارائه داده‌اید؟

بر اساس مطالعات استراتژیک و موقعیت شرکت رینگ‌سازی مشهد استراتژی‌های توسعه سازمان رینگ‌سازی در قالب ادغام افقی و عمودی سازمان، افزایش سهم بازار کنونی با ورود به حوزه سایپا و سایر خودروسازان سواری و تجاری کشور، توسعه بازار و جذب مشتریان جدید در حوزه غیرخودروسازی مانند لوازم خانگی، توسعه سبد محصولات سازمان (محصولات همگن و ناهمگن به‌صورت توامان)، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه به‎عنوان الگوی جاری و مستمر، سرمایه‌گذاری در حوزه بهبود ماشین‌آلات و حذف تمامی موانع در پروسه، مشارکت با دانشگاه فردوسی مشهد و تعامل مهندسی با مجموعه فولاد مبارکه برای طراحی و ساخت رام و رینگ‌های با خواص مکانیکی بالاتر و وزن سبک‌تر و تجهیز فرآیند‌های اتوماسیون، شبیه‌سازی و تکمیل آزمایشگاه برای توانمندسازی سطح طراحی و کاهش زمان تکوین محصولات جدید در نظر گرفته شده است تا پس از تبدیل به برنامه‌های عملیاتی – اجرایی، اجرا و پایش آن‌ها سازمان را به سمت دستیابی به اهداف کلان در حوزه سودآوری – افزایش کیفیت و بسط بازار‌های هدف هدایت کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده