تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۱۳۹۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

چین همچنان به قیمت مواد اولیه فولادسازی شکل می‌دهد

‌می‌متالز - نشریه متال مارکت در تحلیلی نوشته است: قیمت مواد اولیه ساخت فولاد که در ماه‌های اخیر افزایش یافته بود، در نیمه دوم ماه مه شتاب خود را از دست داد.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، این اتفاق، به دنبال تلاش مقامات چین برای کاهش قیمت‌هابود. در اقدامی نسبتاً نادر، پنج آژانس دولتی چین به شرکت‌های فعال در بازار فولاد هشدار دادند که در تعیین قیمت‌های نامعقول شرکت نکنند. معاملات آتی سنگ‌آهن و فولاد در بورس دالیان در چین پس از اعلام نگرانی کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات چین در مورد افزایش قیمتکالاها، کاهش یافت.

قیمت صعودی مواد اولیه در چین تا حدی ناشی از افزایش تقاضایداخلی بوده است.

همانطور که نمودار نشان می‌دهد، تولید فولاد خام چین در ماه مارس با ۹۹٫۸ میلیون تن در بالاترین سطح قرار گرفت. در همین حال، طبق داده‌های موسسه Steelhome، نرخ بهره‌برداری از کوره‌های بلند (BF) در سراسر چین در طول سال ۲۰۲۱ کمتر از ۹۰ درصد نبوده است.

مقامات پکن به کارخانه‌ها جهت کنترل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در اطراف هبی، منطقه عمده تولیدکننده فولاد در شمال چین، هشدار دادند که سبب شد نرخ بهره‌برداری از کوره‌های بلند در این منطقه در اواخر آوریل به ۸۳ درصد کاهش یابد.

علاوه بر این، تنش‌های تجاری بین چین و استرالیا به حمایت از قیمتمواد اولیه فولاد کمک کرده است، استرالیا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده سنگ‌آهنچین است. علاوه بر رشد اقتصادی چین، انتظار می‌رود بهبود پس از کرونادر بقیه اقتصاد جهانی به اوضاع صعودی قیمت‌ها در اوایل سال ۲۰۲۱ دامن بزند.

اما پس از هشدار‌های دولت چین در مورد قیمت بالای کالاها، قیمت مواد اولیه تولید فولاد، افت کرده است.

قیمت سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد در اواخر ماه مه به طور متوسط به ۱۹۱ دلار کاهش یافت در حالی که در اواسط ماه مه ۲۲۶ دلار بود. به همین ترتیب، قیمت قراضه آهن داخلی چین از رکورد ۱۴ ماه مه یعنی ۴۰۳۵ یوان (۴۴۵ دلار) به ۳۵۷۰ یوان در اواخر مه کاهش یافت.

رشد قیمت مواد اولیه فولادسازی در چین سبب افزایش قیمت‌ها در سایر نقاط جهان هم شده است. به عنوان مثال، قیمت قراضه وارداتی به ترکیهاز شمال اروپا که قیمت معیار در سطح جهانی است در اواسط ماه مه به بالاتر از ۵۰۰ دلار در هر تن cfr ترکیه رسید که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۹ است.

درواقع، قیمت قراضه ترکیه تا حدی با بازگشت تقاضا در نیمکرهشمالی برای محصولات فولادی بلند که در بخش ساخت‌وساز استفاده می‌شود پشتیبانی شده است که به طور معمول در سه‌ماهه دوم افزایشمی‌یابد.

پس از اعلام مقامات چینی برای کاهش عوارض واردات شمش از ۲ درصد به صفر از ماه مه برای کشور‌های غیر از اعضای آسه‌آن، تقاضا برای واردات شمش افزایش یافت. این اتفاق، تأمین‌کننده‌های شمش از ترکیه و CIS را ترغیب کرد تا محصولاتشان را به چین بفروشند چراکه قیمت‌ها در چین بالاتر از سایر نقاط جهان است به طوری که در مقایسه با قیمت‌هایبین‌المللی قیمت شمش در چین در آوریل به طور متوسط ۸۰ دلار در هر تنبالاتر از شاخص قیمت فوب دریای سیاه بود که در اثر رشد تقاضایداخلی و کاهش تولید در چین بود.

اما کاهش قیمت شمش در چین سبب افت قیمت آن در دیگر مناطق شده است. به عنوان مثال شاخص قیمت شمش CIS از اواسط ماه تا پایان ماه ۹ درصد افت کرد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده