تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۷
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۲۱۴۰۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

طرح عرضه بورسی کل زنجیره فولاد در نوبت بررسی صحن/ پیشگیری از ویژه خواری‌ها با سازوکار بورس کالا

‌می‌متالز - در شرایطی که طی چند ماه اخیر شاهد بهبود روند پذیرش و عرضه محصولات در زنجیره تولید فولاد در بورس کالا هستیم، روح‌الله عباسپور از قرار گرفتن طرح عرضه بورسی کل محصولات زنجیره فولاد از حلقه ابتدایی تا انتهایی در نوبت بررسی صحن علنی مجلس خبر می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه این کمیسیون، طرحی را به تصویب رسانده که براساس آن، همه زنجیره فولاد از ابتدایی‌ترین حلقه یعنی محصولات معدنی تا حلقه انتهایی در بورس کالا عرضه شود به خبرگزاری تسنیم گفت: این طرح، پس از تصویب در صحن مجلس برای اصلاحاتی به کمیسیون صنایع بازگشت و پس از تصویب در کمیسیون صنایع مجدد در نوبت رسیدگی در صحن قرار گرفته است.
روح‌الله عباسپور افزود: ضرورت تهیه و تدوین این طرح از آنجا شکل گرفت که باوجود تکلیف قانونی فولادسازان برای عرضه تولیداتشان در بورس کالا، این شرکت‌ها حدود ۲۰ درصد از محصولات خود را در بورس عرضه می‌کردند و ۸۰ درصد مابقی را به عرضه خارج از بورس و صادرات اختصاص می‌دادند. این در حالی بود که صنایع پایین‌دستی داخلی، حداقل به ۱۵ میلیون تن فولاد برای تولید محصول نیاز داشته و دارند؛ به عبارت دیگر طی سال گذشته باوجود رفع نشدن نیاز بازار‌های داخلی به محصولات فولادی، تولیدات فولادسازان به خارج از کشور صادر شد.

تهیه طرحی برای مقابله با ویژه خواری

او با اشاره به آغاز عرضه محصولات معدنی در بورس کالا خاطرنشان کرد: راه هموار و اقتصادی برای زنجیره تولید، عرضه کل محصولات در بورس کالا است که این اتفاق علاوه بر شفاف سازی مبادلات و ورود همه فولادی‌ها به بورس، از ویژه خواری در حلقه‌های بعدی و صنایع پایین‌دستی نیز پیشگیری می‌کند. عباسپور تأکید کرد: این ویژه خواری عمدتاً ناشی از قیمت‌های بسیار ارزان محصولات معدنی است که طی سال‌های گذشته، تحت عناوینی همانند یارانه، کمک و ... به صنایع فولادساز و در ادامه صنایع پایین دستی اعطا می‌شد. در واقع، دولت به فولادسازان کمک می‌کرد تا مواد اولیه مورد نیازشان را ارزان دریافت کنند و محصولات فولادی مورد نیاز کشور را تأمین و با قیمت مناسب در اختیار صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی و ساختمانی قرار دهند.
او ادامه داد:، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، خلاف هدف‌گذاری‌ها بود. زیرا فولادسازانی که مواد اولیه ارزان دریافت کرده بودند در نهایت محصولات فولادی را متناسب با نرخ‌های جهانی فروختند و اگر هم نرخ‌های فولادی‌ها ارزان‌تر از نرخ‌های جهانی بود در پایان حلقه‌های بعدی محصول را با قیمت بالا راهی صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی و مسکن کردند.
عباسپور ادامه داد: این مساله باعث شد نیاز به ساماندهی زنجیره فولاد احساس شود. به‌این‌ترتیب، کمیسیون صنایع مجلس طرحی را آماده کرد که در صحن مجلس یک نوبت تصویب شده و در کمیسیون صنایع نیز بررسی و به تصویب رسیده است و اکنون برای بررسی جزئیات در نوبت رسیدگی در صحن قرار دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده