تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۳
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۲۱۴۱۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رییس انجمن مس ایران خبر داد:

سهم ۴.۲ درصدی ایران از ذخایر مس محتوی جهان

می متالز - باید در حوزه مس به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر در حرکت بود.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران با بیان این مطلب گفت: باید برنامه ریزی‌ها به صورتی باشد که با تکنولوژی‌های جدید از ذخایر معدنی در اختیار بهره برداری کرده و میزان ضایعات در زنجیره را به صفر برسانیم.

وی با اشاره به فلز مس، افزود: مس یکی از مواد معدنی با ارزشی است که سبب اشتغالزایی و تولید شده و درآمدزایی بالایی دارد. مس مورداستفاده در خودرو‌های الکتریک ۴ برابر خودرو‌های بنزینی است. این در حالی است که تقریباً تمام محصولات مس قابل بازیافت است.

به گفته رییس انجمن مس ایران، جمع کل منابع مس محتوی جهان ۵ میلیارد تن، اما جمع کل ذخایر مس محتوی جهان ۸۷۰ میلیون تن است و کل مس مصرفی جهان به‌صورت سالانه ۲۸ میلیون تن است.

شکوری ادامه داد: از جمع کل ذخایر مس محتوی جهان، ۳۶.۵ میلیون تن متعلق به ایران است به عبارتی ایران سهم ۴.۲ درصدی از کل ذخایر مس محتوی جهان را داراست.

وی ادامه داد: تولید کنسانتره مس در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ رشد ۲ درصدی داشته و ۱.۲ میلیون تن تولید شده، تولید کاتد مس در همین بازه زمانی ۲۸۰ هزار تن با رشد ۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ بوده است.

به گفته شکوری، شیلی، آلمان و ژاپن از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مس و محصولات پایین‌دستی در سال ۲۰۲۰ بودند. ما نیز باید به سمتى حرکت کنیم که ارزش‌افزوده بیشتر ایجاد و در میان بزرگ‌ترین صادرکنندگان دنیا قرار بگیریم.

وی همچنین با اشاره به موضوع فناوری‌های جدید، اظهار کرد: باید از نوآوری و فناوری‌های جدید استفاده کنیم و همچنین عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری هم اجرایی شود. درواقع باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشند.

شکوری در پایان با تاکید بر فناوری‌های جدید در بخش معدن گفت: پهباد‌های زیرزمینی در جهت توسعه اکتشاف، بهینه سازی انفجار، تجهیزات تمام الکترونیک و پرینتر‌های سه بعدی و … از جمله فناوری‌های جدید هستند که به افزایش بهره وری کمک خواهند کرد.

منبع: ماین دیلی

عناوین برگزیده