تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۱۴۱۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
واکنش‌ها به سقف جدید قیمتی بورس

بخشنامه بورس تغییری در بازار ایجاد نمی‌کند

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد گفت: بخشنامه بورس کالا شرایط جدیدی را در بازار رقم نخواهد زد و به شرط عمدم دخالت‌ها قیمت‌ها به تعادل خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، جوانبخت با اشاره به تبصره بورس کالا برای تعیین سقف قیمت پایه محصولات فولادی افزود: تبصره جدید تعیین سقف بورس کالا شرایط را تغییر نداده پیش از این بورس کالا سقف داشته است و اکنون نیز سقف قیمت پایه، بر اساس قیمت‌های جهانی است.

وی افزود: قیمت‌های جهانی مطابق شیوه نامه زنجیره محصولات فولادی براساس قیمت‌های cis و چین تعیین شده است یعنی قیمت هفته گذشته cis و با محاسبه ارز نیمایی سقف قیمت پایه را تعیین می‌کند که کاری کاملا درست و منطقی است.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: تعیین سقف پایه بسیاری از فولادسازان بزرگ کشورو شمش بلومی‌ها می‌تواند کمتر از ۹۵ درصد باشد بطور مثال با سقف ۷۵ درصد جهانی فولاد خوزستان تعیین قیمت داشته اند که اکنون بر پایه ۹۰ درصد قیمت جهانی محصولاتشان را تعیین قیمت کرده اند وطبق تبصره جدید، فولاد خوزستان می‌تواند تا ۹۵ درصد قیمت پایه محصولات خود را با ارز نیما تعیین کند.

جوانبخت با اشاره به اینکه در این تبصره تعیین قیمت پایه بر اساس ۱۰۰ درصد قیمت جهانی تعیین نشده است افزود: در تعیین قیمت پایه تا چند وقت پیش تا ۹۰ درصد قیمت پایه تعیین شده بود، ولی در حاضر تعیین قیمت پایه ۹۵الی ۹۶ درصد قیمت جهانی محاسبه شده است که ۵الی ۶ درصد رقابت در نظر گرفته شده است و بنظر من این کارهم درست و منطقی است.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا تعیین قیمت پایه باعث افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی نخواهد شد گفت: در حال حاضر ما در تولید شمش، حدود ۵ میلیون تن مازاد داریم وطبیعتا تعیین قیمت پایه بر اساس ۹۵ درصد قیمت جهانی فضای رقابتی ایجاد نخواهد کرد، بنابراین هر چه قیمت پایه منطق داشته باشد عطش و تقاضای کاذب بازار کم خواهد شد و زمانی که قیمت پایه، پایین‌تر از قیمت جهانی باشد و از واقعیت دور شود، دست دلال و واسطه گر به بازار باز خواهدشد.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: با تعیین سقف ۹۵ درصد بنظر می‌آید در بازار داخلی رقابتی ایجاد نشود و وقتی که تقاضا هم کمتر از عرضه باشد رقابت روی قیمت پایه کم می‌شود و نتیجه آن التهاب کمتر در بازار خواهد بود.

گفتنی است بورس کالا تبصره‌ای به ابلاغیه محدوده نوسان قیمت شمش بلوم و مقاطع طولی برای تعیین قیمت پایه در معاملات سقف تعیین کرد. براساس این تبصره سقف قیمت پایه حداکثر می‌تواند برابر با میانگین هفتگی قیمت جهانی در هفته قبل از عرضه با نرخ ارز هفتگی نیما (نرخ حواله ارزی سامانه نیما) در روز قبل از عرضه باشد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده