تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۵۱۷
کد خبر: ۲۱۴۳۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چشم‌اندازی از یک جهش و ذخایر ۳۸تنی طلا در سیستان و بلوچستان

‌می‌متالز - ذخایر ۳۸ تنی طلای سیستان و بلوچستان در کنار سایر مواد معدنی ارزشمند نهفته در دل این خاک با اقدامات دولت، همت مسوولان و مردم به چشم‌اندازی برای جهش و ایجاد اشتغال و توسعه این استان تبدیل شده است.

به گزارش می‌متالز، ذخایر ۳۸ تنی طلای سیستان و بلوچستان در کنار سایر مواد معدنی ارزشمند نهفته در دل این خاک با اقدامات دولت، همت مسوولان و مردم به چشم‌اندازی برای جهش و ایجاد اشتغال و توسعه این استان تبدیل شده است.

مواد معدنی مختلف از طلا گرفته تا مس هر کجای جهان که کشف و شناخته شده به قول عامیانه زندگی مردم آن منطقه را زیر و رو کرده است تا آنجا که قیمت طلا و وضعیتش در بازار‌های داخلی و بین‌المللی شاهدی بر این تفکر عامیانه است کارشناسان اقتصادی نیز فراتر از این ارزش‌های نسبت داده شده به ماده معدنی طلا معتقدند هر اکتشافی که عصاره اقتصادی داشته باشد از طریق ایجاد اشتغال مستقیم بر درآمد خانوار‌ها و غیرمستقیم از طریق ارتباطات پسین و پیشین بر سایر بخش­‌های اقتصادی کشور تاثیرگذار بوده و هست.

شناسایی معادن بالقوه طلا که به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان «در حوزه طلا جزو چهار استان با ذخایر قابل توجه طلا هستیم و هم‌اینک ظرفیت ذخایر این ماده معدنی در این استان به ۳۸ تن رسیده است.» و نهایتا فعلیت آن از سوی دولت تدبیر و امید گام‌هایی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید از اینرو گزارش زیر مروری بر مهمترین اتفاقات در حوزه ماده معدنی طلا در سیستان و بلوچستان است.

تفتان و طلا

تفتان از شهر‌های سیستان و بلوچستان است که طی سال گذشته ذخایر معدنی طلای خوبی در آن کشف و شناسایی شد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با بهره‌برداری از معدن طلا در تفتان توسط شرکت شستا میزان ذخیره طلای این استان به ۳۸ تن افزایش یافته است گفت: این استان دارای معادن غنی طلا در مناطق مختلف از جمله در اطراف کوه‌های آتشفشان تفتان و بزمان است.

احمدعلی موهبتی با اشاره به اینکه معدن طلای تفتان توسط شرکت شستا به بهره‌برداری رسیده که با برآورد‌های انجام شده ۲۵ تن طلای خالص می‌توان از آن استخراج کرد ادامه داد: مهمترین مزیت استان ترانزیت و تجارت و دومین مزیت آن معدن بوده که مزیت معدن استان و رشد و توسعه آن در همه ابعاد طی سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

وی تصریح کرد: یک معدن طلا در سیستان و بلوچستان به نتیجه رسیده که دارای پروانه بهره‌برداری است و عملیات استخراج آن آغاز شده که تاکنون۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این معدن انجام شده که نهایتا بیش‌از سه هزار میلیارد ریال در این معدن سرمایه گذاری خواهد شد.
استاندار سیستان و بلوچستان معدن طلای تفتان امسال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که آینده درخشانی برای این شهرستان رقم خواهد خورد خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال معادن دیگری هم که مطالعات آن انجام شده به نتیجه برسد. انشاء الله سال ۱۴۰۰ سال طلایی برای این استان خواهد بود.

گواهی کشف بزرگترین معدن طلای ایران در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین گفت: گواهی کشف بزرگترین معدن طلای کشور ششم بهمن پارسال به نام شرکت توسعه معادن پارس تامین از سوی سازمان صمت سیستان و بلوچستان در این استان صادر شده است.

غلام رضا سلیمانی در این‌باره اظهارداشت: طبق گواهی کشف صادره، معدن مادافتی با میزان ذخیره قطعی کانسنگ طلا ۲۴ میلیون و ۴۶۳هزار تن (متوسط عیار ۱.۰۶ گرم برتن)، ذخیره احتمالی ۴۸ میلیون و ۹۲۶ هزار تن و مجموع ذخیره قطعی و احتمالی ۷۳ هزار و ۳۸۹ هزار تن کانسنگ طلا و همچنین ذخیره قطعی کانسنگ مس ۵۹۸ هزار تن (عیار متوسط ۴۹. %) و ذخیره احتمالی یک میلیون و ۶۹۱ هزار تن از بزرگترین معادن طلای کشور است.

وی بیان کرد: اکتشافات محدوده خارستان – بیداستر با هزینه افزون‌بر ۳۰۰میلیارد ریال از سال ۱۳۹۵ شروع شده که تا کنون بیش از ۱۹ هزار متر حفاری مغزه گیری در این محدوده انجام شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین بیان کرد: شرکت توسعه معادن صدر تامین قصد دارد اکتشافات تکمیلی و احداث کارخانه استحصال طلا فاز اول و فاز دوم با ظرفیت سالیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کانسنگ تا پایان سال ۱۴۰۲ با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برساند.

ایجاد کارخانه‌های استحصال طلا

ذخایر طلای سیستان و بلوچستان خوب بوده و در پارگراف‌های قبل مثالی از تفتان و شناسایی‌های انجام شده در آن زده شد، اما این ذخایر خوب برای اقتصادی شدن نیاز به کارخانه‌های استحصال دارد که طی هشت سال دولت برای این مهم برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت:با اکتشافات جدید سازمان توسعه ونوسازی معادن (ایمیدرو) و شستا ذخایر بیشتری کشف شد که اهمیت احداث کارخانه استحصال این ماده معدنی را توجیه‌پذیر می‌کند.

محمود رضا رحمتیان درباره نحوه واگذاری معادن به اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: هر شخص حقیقی و حقوقی در هر کجای ایران از طریق سامانه کاداس (ثبت و صدور مجوز‌های معدنی) هر گونه موادمعدنی را از طبقه یک و ۲طبق قانون ثبت و جهت انجام عملیات اکتشافی و در نهایت بهره‌برداری از آن ثبت کند در این زمینه هیچ منعی وجود نداشته و فرقی نمی‌کند این ماده معدنی طلا یا هر ماده معدنی دیگری باشد.

محمودرضا رحمتیان با اشاره به نحوه بهره‌مندی از مزایای معادن گفت: مجموعه‌های حقیقی و حقوقی هم عامل سرمایه گذاری در معادن هستند و هم با ثبت‌نام در سامانه کاداس از سایر سرمایه گذاران در این زمینه استفاده خواهند کرد.

وی بیان کرد: مردم ساکن در محدوده‌های معادن بیشتر از سایرین از مزایای آن‌ها بهره‌مند می‌شوند بطوریکه در هر معدن نیرو‌های متخصص ساکن در محدوده آن بکارگیری می‌شوند و برای ساخت و تکمیل زیرساخت‌های مناطق شان نیز از مزایای معادن استفاده خواهند کرد.

ارزش‌های نهفته و اشکار معدنی سیستان و بلوچستان آن قدر فراوانند و تنه بر پیکره زیست بهتر در این استان می‌زنند که خارج از هر گونه اغراقی در نوشتار نخواهد گنجید، اما به طور کلی می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در بخش طلای این استان و شکوفا کردن معادن و ظرفیت‌های بالقوه آن از سوی دولت و قدر دانستن جوانان نخبه و تحصیل کرده این دیار در توسعه این معادن با بستر ایجاد شغل‌های فراوان، بذر امید به زندگی و نشاط را براین استان کویری پاشیده و سفره‌ها را رنگین و جوانان را پویا کرده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سیستان و بلوچستان

عناوین برگزیده