تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۲۱۴۳۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فرمولی که سیمان پاکتی و فله را گران کرد/ خبر جدید برای پروژه‌های ساختمانی/ با مجوز ساخت، درب کارخانه بروید

‌می‌متالز - فروش مستقیم سیمان از درب کارخانه با افزایش ۱۲ درصدی انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، در اردیبهشت ۱۴۰۰ صنعت سیمان دستخوش تغییرات قیمتی ۱۲ درصدی سیمان پاکتی بود و سیمان فله نیز چند روزی است با افزایش قیمت ۱۲ درصدی عرضه می‌شود. اکبر شیخان، دبیر انجمن سیمان در ارتباط با این افزایش قیمت به صدای بورس اظهار کرد: سیمان گران نشده است، درخواست سیمانی‌ها در سال ۱۴۰۰، افزایش قیمت صد درصدی محصولات سیمانی بود که در نهایت ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ تنها ۴۰ درصد افزایش یافت. امکان افزایش قیمت ۱۲ درصدی سیمان فله کارخانجات برای تولیدکنندگان سیمان در صورت فروش سیمان فله به مصرف کننده نهایی اجرایی شده است.

وی فرمول تعیین نرخ سیمان (که از یک ماه پیش اجرایی شده بود) را اینگونه تشریح کرد: ۳۰۸ هزار تومان (سیمان فله) + ۱۲۰ هزار تومان (قیمت پاکت سیمان) × ۱۲ درصد × ۱.۰۹ (ارزش افزوده) تقسیم بر ۲۰ (هر تن سیمان ۲۰ پاکت سیمان است). بر این اساس سیمان فقط به مصرف کننده نهایی و با ارائه مدرک مستند (جواز ساخت) عرضه می‌شود.

شیخان در پاسخ به این پرسش که عدد ۱۲ درصد برای افزایش قیمت سیمان فله برای محصولات نهایی این محصول چیست، بیان کرد: خرید از کارخانجات سیمان اختیاری است، این افزایش قیمت ۱۲ درصدی در واقع در صورت خرید مستقیم از کارخانه بر روی محصولات اضافه می‌شود و دلیل آن مخارجی است که شرکت‌ها برای فروش مستقیم باید هزینه کنند که بازرسی از پروژه، از جمله آن است.

شرکت‌های سیمانی مجبور به طراحی سازمانی برای فروش مستقیم شدند تا بر اساس آن فروش سیمان به مصرف کننده نهایی بر اساس ضوابط مشخصی انجام شود. به طور کلی سود حامل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است که صنعت سیمان عدد میانگین ۱۲ درصد را برای این هزینه‌ها در نظر گرفته است که بخشی از این هزینه‌ها برای سنجش صحت مجوز‌ها و میزان سیمان مورد نیاز پروژه‌های ساختمانی است.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده