تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۵۹۴
کد خبر: ۲۱۴۷۶۹

تردید در افتتاح طولانی‌ترین تونل آزادراهی کشور تا ۲ روز دیگر

‌می‌متالز - در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی وعده افتتاح تونل البرز آزادراه تهران ـ شمال تا پایان بهار را داده است که به‌نظر نمی‌رسد این وعده تا ۲ روز دیگر محقق شود.

به گزارش می‌متالز، اوایل اردیبهشت امسال خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی تونل البرز (قطعه ۲ آزادراه تهران ـ شمال) گفته بود: این تونل تا پایان بهار امسال به افتتاح می‌رسد.
این در حالی است که وی اخیراً در بازدید از منطقه دوی آزادراه تهران ـ شمال از عبارت «آینده بسیار نزدیک» برای بهره‌برداری از این پروژه استفاده کرده است.

خادمی دراین‌باره گفته است: تونل البرز به‌طول ۶.۵ کیلومتر، به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای خاورمیانه یکی از سخت‌ترین بخش‌های عملیات اجرایی این آزادراه محسوب می‌شود و با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد در «آینده بسیار نزدیک» زیر عبور قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: لاینینگ و اجرای سقف دوم تونل به اتمام رسیده است، آسفالت بخشی از آنتن ورودی مسیر‌های اتصالی انجام شده، عملیات تأسیساتی مانند نصب چراغ‌ها، کابل‌کشی، لوله‌های آتش‌نشانی، ساخت جت‌فن‌های تهویه و سازه‌های تهویه نیز صورت گرفته است.

اوایل ماه جاری مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ شمال از پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال خبر داده و گفته بود: برای تکمیل باند اول ۲۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

سعید شهسواری با یادآوری این‌که در ۳ فاز منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال در حال ساخت است، اظهار کرد: فاز اول تونل البرز شرقی و اتصال دهنه شمالی و جنوبی به جاده فعلی چالوس، فاز دوم یک باند منطقه ۲ آزادراه به‌سمت شمال (تونل البرز شرقی بخشی از آن است) و فاز سوم باند برگشت شمال به جنوب آزادراه تهران ـ شمال است. در بخش تونل و اتصال دهنه شمالی و جنوبی به جاده چالوس که حدود ۹ کیلومتر از مسیر است پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد است.

وی افزود: در باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصد است.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ شمال در پاسخ به این که "آیا بر اساس وعده داده‌شده باند رفت تا پایان بهار امسال به اتمام می‌رسد؟ "، گفت: تلاش می‌کنیم با حمایت‌های دولت و بنیاد مستضعفان در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه را به اتمام برسانیم.

شهسواری در خصوص منابع مالی مورد نیاز برای اتمام باند رفت قطعه ۲ آزادراه تهران ـ شمال اضافه کرد: برآورد اولیه منابع مالی برای اجرای منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال (باند اول) ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود که به‌دلیل تورم سال ۹۹ و شاخص تعدیل به حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در مجموع بودجه مورد نیاز برای تکمیل آن ۲۲۰۰ میلیارد تومان است که ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن توسط بنیاد و ۱۱۰۰ میلیارد تومان توسط دولت تأمین می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده