تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۱۴۹۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

جهان، تشنه معادن جدید مس

‌می‌متالز - مواد معدنی هر روز و هر ثانیه در جا‌های مختلف دنیا در حال استفاده هستند و روز به روز نیاز به این مواد معدنی در حال افزایش است. مس یکی از مهمترین مواد معدنی است که طبق جدید‌ترین تحقیقات نیاز به استخراج آن بیشتر احساس می‌شود.

به گزارش می‌متالز، معادن مس سال آینده و سال ۲۰۲۳ می‌توانند نیاز‌های جهان را تامین کرده و بازار جهانی را بالانس نگه دارد، اما معدنچیان باید شروع به اکتشافات جدید کنند تا ظرفیت‌های تازه‌ای را به مس جهانی اضافه نمایند. این بدین دلیل است که جهان به سمت و سوی انرژی‌های تجدید پذیر در حال حرکت است که بخشی از نیاز این تغییر عنصر مس خواهد بود.

قیمت مس در حال حاضر به ۹۹۰۰ دلار در هر تن رسیده و این عدد نزدیک به عدد ۱۰ هزار و ۱۹۰ دلاری است که در ماه فوریه سال ۲۰۱۱ تبدیل به رکورد قیمت مس شده بود. این قیمت برای مس بسیار بالاتر از حدی است که میتوان پروژه‌های سودآوری برای آن تهیه کرده و یا پروژه‌های قدیمی را گسترش داد.

در سال ۲۰۱۳ و زمانی که قیمت مس به پایین‌ترین حد خود رسید بسیاری از پروژه‌های اکتشاف و گسترش معادن قدیمی بایگانی شدند چرا که نسبت سودهی آنان بسیار پایین‌تر از حد معمول به نظر می‌رسید، ولی اکنون می‌توان بسیاری از آن پروژه‌های قدیمی را دوباره استارت زد.

ویلیام تانکارد، کارشناس معدن عنوان کرد: برای سال ۲۰۳۰ شکاف ۴.۵ میلیون تنی در تامین مس وجود دارد که با پروژه‌های جدید می‌توان آن را رفع کرد.

وی در ادامه بیان کرد: برای ادامه روند عرضه که می‌تواند همگام با رشد تقاضا در میان مدت باشد، نیاز به تأکید جدی بر روی مطالعات فنی، مجوز‌های معدن و تلاش‌های مالی وجود دارد.

پروژه‌های که در سال ۲۰۲۳ قرار است استارت آن‌ها زده شود غالبا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تایید شده اند. این پروژه شامل گسترش معدن BHP در شیلی است که می‌تواند ظرفیت این معدن را تا ۳۰۰ هزار تن در سال طی سال‌های آتی تا سال ۲۰۲۶ افزایش دهد. همچنین پروژه آنجلو آمریکن در پرو نیز می‌تواند در سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز کرده و سالانه ۳۰۰ هزار تن در سال تامین خواهد نمود.

طبق اعلام بانک جی پی مورگان، در آخرین چرخه قیمتی در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ پروژه‌های مختلفی با مجموع ارزش ۲۵ میلیارد دلار تایید شدند که ظرفیت تولید ۱.۸ میلیون تن مس در سال را دارا هستند. تامین مواد معدنی در این پروژه‌های می‌تواند تا سه سال آینده وارد بازار جهانی شوند. بسیاری از این پروژه‌ها زمانی به تایید رسیدند که قیمت مس حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دلار بود.

تحلیگران بانک آف آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرده اند که در حال حاضر قیمت مس بسیار بالاتر از سطح مورد نیاز برای سرمایه گذاری است، اما معدنچیان حاضربه سرمایه گذاری نیستند چرا که نیاز به تامین مالی دارند و این تامین مالی در سال جدید ایجاد نشده است.

منبع: معدن نیوز

عناوین برگزیده