تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۵۴۸
کد خبر: ۲۱۵۰۴۹
سرویس خبر : انرژی

زنگنه: درآمد نفتی ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت

‌می‌متالز - وزیر نفت در گزارش عملکرد فروش نفت طی دوران تشدید تحریم و جنگ اقتصادی اعلام کرد که در سه سال جنگ اقتصادی، درآمد نفتی کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، دکتر حسن روحانی، امروز (یکشنبه، ۳۰ خردادماه) در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس‌جمهوری منتخب، از ستاد اقتصادی دولت خواست گزارش‌های لازم از وضع اقتصادی کشور و اقدام‌های انجام‌شده را به رئیس‌جمهوری منتخب ارائه کنند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت دولت، تأمین ارز کالا‌های اساسی و دارو برای افزایش رفاه عمومی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده است، افزود: همه تلاش دولت بر آن بوده است که با مقاومت در برابر تحریم ۱۰۰ درصدی دشمنان ایران، درآمد ارزی لازم برای تأمین کالا‌های اساسی و ضروری و حفظ و ارتقای تولید کشور را فراهم کند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: کارنامه موفقیت دولت در این نبرد نابرابر با تحریم‌کنندگان قابل ملاحظه است، همسو با این روند، کنترل نوسان‌های بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی و نرخ تورم در کشور و همچنین ایجاد رفاه نسبی در جامعه از مهم‌ترین اهداف دولت بوده است.

در ابتدای این نشست، بیژن زنگنه، وزیر نفت گزارشی از عملکرد فروش نفت در دوران تشدید تحریم و جنگ اقتصادی ارائه کرد.

براساس این گزارش از سال ۹۷ با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و آغاز جنگ اقتصادی ترامپ علیه ملت ایران، با اعمال سیاست ارعاب و تهدید دولت آمریکا مشتریان نفتی کشور، تقاضای خود را کاهش دادند و این کاهش درآمد، بر همه بخش‌ها از جمله بودجه دولت تأثیر گذاشت.

در سال ۹۹ نیز افزون بر تحریم‌های آمریکا و شرایط ویژه شیوع و همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، پایین آمدن قیمت نفت، کاهش درآمد دولت را تشدید کرد، به‌نحوی که در مجموع در سه سال جنگ اقتصادی، درآمد نفتی کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت.


براساس این گزارش، دولت تدبیر و امید در این شرایط تلاش کرد در کنار استفاده از روش‌های غیرمتعارف در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، وابستگی به نفت را در بودجه کشور کاهش دهد تا آنجا که وابستگی ۴۲ درصدی بودجه به نفت در ابتدای دولت تدبیر و امید، در لایحه بودجه سال ۹۹ به کمتر از ۱۰ درصد رسید و برای نخستین بار در کشور، بودجه بدون اتکا به درآمد‌های نفتی تدوین شد.

 

منبع: ایران پترونت

عناوین برگزیده