تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۵۴۰
کد خبر: ۲۱۵۰۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن تاریخی چهرآباد زنجان به سایت موزه تبدیل می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از پیگیری تکمیل و تجهیز معدن نمک تاریخی چهرآباد خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا این محوطه تاریخی را به سایت موزه تبدیل کنیم.

به گزارش می‌متالز، امیر ارجمند روز دوشنبه افزود: اقدامات و پیگیری ­های لازم برای فعالیت گردشگری معدن چهرآباد در جریان است. موضوع تبدیل این معدن به سایت موزه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه بوخوم آلمان در دستور کار است.

وی اظهار داشت: این معدن تاریخی به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مقادیر قابل توجهی از مواد ارگانیک، ابزار‌های معدنکاوی و همچنین مومیایی‌های طبیعی موسوم به 'مردان نمکی' را در خود جای داده است.

تاکنون ۶ مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می‌زنند همه آنان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان جا مدفون شده اند.
مدفون شدن در نمک باعث شده است که موارد قابل توجهی از پیکر، لباس و لوازم مومیایی‌ها حفظ شود به طوری که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، تا کنون هیچ اثری از لباس مردم عادی دوران هخامنشی در اختیار نبود تا آنکه با کشف یک مومیایی مدفون شده در معدن نمک چهرآباد آثار ارزشمندی در این زمینه به دست آمد که قدمت آن‌ها به ۲ هزار و ۳۵۰ سال می‌رسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: طبق کاوش­‌های انجام یافته در محوطه معدن تارخی چهرآباد مشخص شده است که این معدن از حدود نیمه هزاره اول شناسایی شده است.

گفتنی است کاوش‌ها در محوطه باستانی چهرآباد زنجان از سال ۸۳ آغاز شده است و از سال ۸۹ تا کنون اداره کل میراث فرهنگی زنجان کاوش در این محوطه تاریخی را با مشارکت و همکاری موزه و دانشگاه بوخوم آلمان دنبال می‌کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) زنجان

عناوین برگزیده