تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۹
بازدید: ۵۸۸
کد خبر: ۲۱۵۱۳۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
گلایه یک تولیدکننده موتور سیکلت:

تقاضا برای موتور‌های نو کم است

‌می‌متالز - صنعت موتورسیکلت از نیمه دهه ۹۰ دچار تحولات اساسی شد. حذف موتورسیکلت کاربراتوری و جایگزین شدن انژکتوری‎ها این صنعت را پس از نیم قرن فعالیت در تولید هوندا CG ۱۲۵ به سوی موتورسیکلت‎های جدیدتر هدایت کرد. الزام اختصاص دادن ۱۰درصد از محصولات به موتورسیکلت برقی از دیگر تحولاتی بود که در این صنعت شاهد هستیم.

به گزارش می‌متالز، کاهش قدرت خرید مردم باعث شد تا بازار موتورسیکلت داغ‎تر شود. طرح اسقاط موتورسیکلت‎های فرسوده نیز می‎توانست به رونق تولید کمک کند، اما افزایش نرخ تورم سبب شد تا صاحبان موتورسیکلت با هزینه کمتر وسیله نقلیه خود را تعمیر و نوسازی کنند. با وجود این آیا وضعیت تولید شرکت‎های فعال در حوزه موتورسیکلت خوب است؟

وضعیت تولید

مسعود غلامی، مدیر عامل شرکت نیکران موتور پاسارگاد درباره وضعیت تولید این شرکت نسبت به سال گذشته به لحاظ تیراژ گفت: به‎طور قطع هر تولیدکننده‎ای برای ادامه فعالیت خود برنامه توسعه‎ای دارد و برای رسیدن به اهداف، تمام تلاش خود را به‎کار می‎گیرد. از این‎رو قطعا برنامه تولید ما هم بر مبنای افزایش تیراژ در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت.

وی افزود: ما امسال در ۳ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید را تجربه کردیم. گفتنی است نیکران موتور پاسارگاد یکی از سه شرکت برتر سال ۹۸ بوده و نمایندگی انحصاری موتورسیکلت‎های بنلی لانژ ایتالیا را در ایران در اختیار دارد. مدیر عامل این شرکت در ادامه درباره محصولات تولیدی خود عنوان کرد: در حال حاضر ۱۶ مدل موتورسیکلت تولید می‎کنیم. از این تعداد ۱۳ مدل مربوط به موتورسیکلت‎های بنزینی و ۳ مدل هم مربوط به موتورسیکلت‎های برقی است.

غلامی درباره میزان داخلی‌سازی محصولات این برند گفت: بین ۲۰ تا ۲۵ درصد محصولات داخلی‎سازی شده‎اند و این بخش از قطعات از داخل تامین می‎شود.

وضعیت بازار

بسیاری از تولیدکنندگان موتورسیکلت گلایه‎ دارند که تقاضا بسیار افت داشته و صاحبان موتورسیکلت به‎جای خرید محصولی جدید مبادرت به تعمیر و استفاده حداکثری از موتورسیکلت خود می‎کنند. این فعال صنعت موتورسیکلت درباره وضعیت بازار محصولات این برند اظهار کرد: تولید و عرضه، وابسته به بازار و میزان تقاضا است. به این ترتیب هر چه تقاضا بیشتر باشد تولیدکننده می‎تواند تیراژ تولید خود را بالاتر ببرد. از این‎رو با توجه به افزایش تیراژ در ۳ ماه نخست سال باید گفت محصولات ما نیز با افزایش تقاضا در بازار روبه‎رو بوده است.

چالش‎ تولید

غلامی درباره مشکلات و چالش‌های تولید موتورسیکلت در کشور گفت: یکی از مهم‎ترین چالش‎های تولیدکنندگان فعال در این صنعت ناهماهنگی نهاد‌های اجرایی کشور درباره شماره‎گذاری محصولات است. این مساله مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در حوزه پلاک‎گذاری محصولاتشان به وجود آورده است. وی افزود: مساله بعدی که فکر می‎کنم مشکل عمومی برای عمده صنایع و تولیدکنندگان فعال داخلی است موضوع ارز و نوسانات بازار آن بوده که این امر هم ناشی از تحریم‎های خارجی است.

توسعه از دل صنعت

مدیرعامل شرکت نیکران موتور پاسارگاد درباره برنامه توسعه‌ای این برند برای افق ۱۴۰۴ گفت: برنامه‎ها معمولا تا رسیدن به مرحله انجام محرمانه باقی می‎مانند.

بیشتر کارشناسان حوزه موتورسیکلت عنوان می‌کنند این صنعت از نبود سیاستی مدون و استراتژی مشخص برای توسعه رنج می‌برد. غلامی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما برای ارتقای صنعت موتورسیکلت کشور پس از نیم قرن فعالیت چیست، گفت: با طرح‎ریزی استراتژی از سوی به اصطلاح کارشناسان برای صنعت موافق نیستم. استراتژی‎های رشد و توسعه باید در دل شرکت‌ها باشد نه افراد خارج از آن.

این فعال صنعت موتورسیکلت ادامه داد: در این باره هم به‎طور قطع هر شرکتی استراتژی‎های خاص خود را دارد. البته با سیاست‎گذاری‎های صنعتی جامع برای کل کشور در دل برنامه‎های مدون کلی به وسیله دولت‌ها و تاکید می‎کنم به دور از تصمیم‎های خلق‎الساعه، موافق هستم.

غلامی در پایان گفت: هیچ جای دنیا در جوامع آزاد اقتصادی، استراتژی از خارج سازمان به داخل آن تزریق نمی‎شود. در مقابل این نوع اندیشه، نگاهی هم از تفکرات تصمیم‎گیری فردی برای جمع و اقتصاد‌های بسته دولتی وجود دارد که نمی‎تواند کارآمد باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده