تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۱۵۲۸۷
سرویس خبر : انرژی

برآورد نفت ذخیره شده ایران و تحلیلی از زمان رسیدن به صادرات ۳.۶ میلیونی

‌می‌متالز - ایران در حالی ۲۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده دارد که در صورت لغو تحریم‌ها می‌تواند تولید نفت را از ۲.۱ میلیون بشکه فعلی به ۳.۶ میلیون بشکه در روز برساند.

به گزارش می‌متالز، رویترز در گزارشی اعلام کرد: ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی دنیا را در اختیار دارد و قصد دارد پس از احیای برجام و لغو تحریم‌ها، تولید روزانه نفت را از ۲.۱ میلیون بشکه فعلی به ۳.۶ میلیون بشکه برساند و به سطح قبل از تحریم‌ها برسد.

براساس این گزارش، انتظار می‌رود شرکت ملی نفت ایران، صادرات نفت را از ذخایر خشکی و دریا آغاز کند که احتمالاً به ۲۰۰ میلیون بشکه می‌رسد. در این صورت ایران می‌تواند برای شش ماه، یک‌میلیون بشکه در روز، نفت اضافه معادل یک درصد عرضه جهانی را صادر کند.

در این رابطه ایمان ناصری مدیر بخش خاورمیانه شرکت اف‌جی‌ای و مشاور بازار نفت، گفت: ایران طی چند ماه پس از لغو تحریم‌ها از حدود ۶۰ میلیون بشکه ذخایر نفت خام استفاده می‌کند که ۳۰ تا ۳۵ میلیون بشکه آن طی دو سال گذشته جمع‌آوری شده‌اند.

در این میان، افزایش یک‌میلیون‌بشکه‌ای نفت ایران بر قیمت تأثیر منفی می‌گذارد، ولی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز ماه گذشته اعلام کرد بازار جهانی نفت باید بتواند به‌سرعت این عرضه اضافی را جذب کند. تقاضای جهانی به‌دنبال بهبود اقتصاد و خروج از بحران کرونا رو به افزایش بوده و تولیدکنندگان اوپک و متحدان در مورد افزایش عرضه محتاطانه عمل می‌کنند تا از شوک ورود نفت ایران جلوگیری شود.

همایون فلکشاهی یکی از تحلیلگران مؤسسه کپلر هم تخمین زده حدود ۷۸ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در ایران روی آب ذخیره شده باشند. این رقم در سال گذشته میلادی ۴۱ میلیون بشکه بود. نفتکش‌های زیادی نزدیک به بازار‌های شرق آسیا متوقف شده و آماده فروش نفت هستند.

وی عقیده دارد شرکت‌های چینی و هندی و همچنین مصرف‌کنندگان اروپایی مثل شرکت‌های ساراس، انی و رپسول به خرید نفت ایران تمایل نشان می‌دهند.

مقامات ایران نیز در مورد افزایش سریع تولید نفت خوشبین هستند و طبق گفته یکی از مسوولان، بیشتر تولید ازدست‌رفته را می‌توان طی یک ماه احیا کرد، ولی ناظران نفتی انتظار دارند زمان بیشتری طول بکشد.

سارا وخشوری رئیس شرکت اس‌وی‌بی انرژی اینترنشنال در این باره گفت: انتظار می‌رود تولید نفت ایران طی ۳ ماه پس از برداشته شدن تحریم ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز و پس از ۶ تا ۱۲ ماه، یک تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده