تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۴۵۸
کد خبر: ۲۱۵۴۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولادی‌ها پر سود می‌شوند/ خوش به حال سهامداران فولادی

‌می‌متالز - حداکثر قیمت پایه شمش بلوم و مقاطع طولی به میانگین هفتگی قیمت‌جهانی با نرخ نیما تغییر کرد.

به گزارش می‌متالز، شرکت بورس کالای ایران اطلاعیه‌ای خطاب به کارگزاران شرکت بورس کالای ایران منتشر کرد. این اطلاعیه با موضوع الحاق تبصره به ابلاغیه محدوده نوسان قیمت شمش بلوم و مقاطع طولی بود.

تبصره: سقف قیمت پایه حداکثر می‌تواند برابر میانگین هفتگی قیمت جهانی در هفته قبل از عرضه با قیمت ارز هفتگی نیما (نرخ حواله ارزی سامانه سنا) در روز قبل از عرضه باشد.


ابلاغیه‌ای به نفع سهامداران


سعید انگبینی، مدیر واحد کالایی و انرژی کارگزاری بهپرور پیشگامان در ارتباط با تاثیر این اطلاعیه بر فولادی‌ها  بیان کرد: این اطلاعیه با موضوع الحاق تبصره به ابلاغیه محدوده نوسان قیمت شمش بلوم و مقاطع طولی ابلاغ شد و به نفع فولادی هاست.وی افزود: تا کنون قیمت شمش بلوم و مقاطع طولی به شکل دستوری و ۸۰ درصد قیمت جهانی نرخ گذاری می‌شد، با این ابلاغیه قیمت پایه افزایش می‌یابد و فروش با قیمت بالاتر انجام می‌شود که در نهایت سود شرکت‌های فولادی بیشتر می‌شود.


محسن بشر دوست، مدیر کالایی کارگزاری ملل پویا ضمن مثبت خواندن ابلاغیه محدوده نوسان قیمت شمش بلوم و مقاطع طولی بیان کرد: این ابلاغیه به نفع سهامداران خرد است و رانت را کم می‌کند و حاشیه سودی که دلال‌ها می‌بردند را از بین می‌برند.


فاصله گرفتن از فرمول‌های ناعادلانه


وی افزود: هر رانتی که توزیع می‌شود به دست مصرف کننده نمی‌رسید و گاهی به نفع تولید کننده‌های خاص مثل پروفیلی‌ها می‌شد و در نهایت مصرف کننده نهای سودی نمی‌برد. این تصمیم و هر تصمیمی که رانت را از بین ببرد به نفع سهامداران بازار سرمایه نیز است.

بشر دوست گفت: فرمول‌های مختلف قیمت گذاری در گروه صنایع معدنی وجود دارد که همگی به دلیل دستوری بودن، ناعادلانه و غیر منصفانه بود. اکنون با این نوع قیمت گذاری بخشی از مشکلات حل می‌شود.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده