تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۹
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۱۵۵۸۴

پیشنهاد کاهش سرعت تردد در آزادراه تهران-قم به ۱۱۰ کیلومتر/ تصادفات رانندگی ۷.۹ درصد کاهش یافت

‌می‌متالز - در نشست ۱۱۶ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور پیشنهاد کاهش سرعت تردد وسایل نقلیه در آزادراه تهران-قم از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۱۰ کیلومتر ارائه شد.

به گزارش می‌متالز، در نشست ۱۱۶ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ابتدا دبیرخانه کمیسیون آماری از تصادفات رانندگی در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ ارائه شد. بر این اساس تصادفات فوتی در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با ۷.۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ از ۸۰۰ به ۷۳۷ فقره و تعداد فوتی‌ها نیز با ۱۰/۵ درصد کاهش از ۱۰۲۴ نفر به ۹۱۶ نفر رسیده است. همچنین مجموع تصادفات نیز در این مدت از ۱۰ هزار و ۶۰۸ فقره به ۹ هزار و ۶۷۲ فقره رسیده و ۸/۸ درصد کاهش داشته است.

همچنین بررسی سال ۹۹ با سال ۹۸ نشان می‌دهد که در بازه ۱۰ ماهه این سال تعداد کل فوتی‌ها ۹/۱ درصد و تعداد مصدومین ۲۰/۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ کاهش یافته است. البته شایان ذکر است که این سال متوسط تردد ساعتی در محور‌ها ۱۴/۲ درصد و تردد استانی ۱۴/۹ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است. در این سال استان‌های هرمزگان، قم و اردبیل کمترین کاهش فوتی و استان‌های ایلام و سمنان بیشترین کاهش فوتی را در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ داشته‌اند.

در این نشست گزارشی از وضعیت ایمنی تردد در محور‌های استان قم توسط مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این استان ارائه شد. بر اساس این گزارش، با وجود افزایش تردد و تصادفات، روند تعداد متوفیان در تصادفات جاده‌ای این استان از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۹، ۳/۵ درصد کاهش داشته، اما میزان تلفات در سال ۹۹ افزایش یافته است.

همچنین حدود ۵۰ درصد تصادفات رانندگی منجر به فوت استان به ترتیب در ۵ محور قم-تهران، قم-سلفچگان، کمربندی امام علی (ع)، سلفچگان-اراک و قدیم قم-تهران رخ داده و مسائلی از جمله ترکیب ترافیک سبک و سنگین در محور‌های پرتردد، دسترسی‌های متعدد و غیر ایمن و غیر مجاز، تخریب و کمبود سیستم‌های هوشمند کنترل سرعت، سرقت علائم و تجهیزات ایمنی در محور‌های استان، ترکیب ترافیک شهری و بین شهری در کمربندی قم، کمبود پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر و عدم پوشش تلفن همراه در برخی از محور‌ها و کمبود خودرو‌های گشت پلیس راه از جمله اهم مشکلات ایمنی استان بوده‌اند.

دستور دیگر جلسه نیز ارائه تحلیل عمقی تصادف محور ازنا-الیگودرز با حضور اعضای دبیرخانه کمیسیون ایمنی استان لرستان بود. در این نشست در نهایت مصوب شد که پیشنهاد کاهش سرعت آزادراه تهران-قم از ۱۲۰ به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت توسط دبیرخانه بررسی و نتیجه به کمیسیون ارائه شود. پیگیری مدیریت دسترسی‌ها و سرعت کمربندی قم و محور‌های استان، گزارش مستمر پیشرفت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان قم به کمیسیون ایمنی راه‌ها، و تدوین برنامه کمیسیون ایمنی استان قم برای کنترل و جلوگیری از روند رو به رشد تصادفات استان از دیگر مصوبات جلسه بود.

همچنین موارد دیگر از جمله ارتقای کنترل تردد کامیون‌های فاقد بارنامه در سطح شبکه جاده‌ای، ارتقای عملکرد و کنترل‌ها در مراکز طب کار، کنترل و رصد فعالیت ناوگان و رانندگان برای جلوگیری از تردد‌های غیر مجاز آن‌ها با بهره‌گیری از ثبت تردد توسط دوربین‌های کنترل سرعت و پیگیری نصب حفاظ ایمنی ناوگان باری فعال در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای در این جسله تصویب شد.

نشست ۱۱۷ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نیز به تازگی برگزار شده و مشخص نیست به حادثه واژگونی اتوبوس طی روز‌های اخیر (اتوبوس حامل خبرنگاران و سربازان) پرداخته شده است یا خیر. لازم به ذکر است کمیسیون عمران مجلس مسوولان مرتبط با حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در تور رسانه‌ای سازمان محیط زیست را احضا کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده