تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۴۴۰
کد خبر: ۲۱۵۶۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جزئیات دریافت کارت رفاهی ۷ میلیونی اعلام شد

ابزار جدید خرید اعتباری

‌می‌متالز - بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای جزئیات اعطای کارت رفاهی را اعلام کرد. مدیراداره اعتبارات بانک مرکزی از ابلاغ «شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید» به پنج بانک عامل خبر داد و علاوه برآن جزئیات مرتبط با این طرح را تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، این ایده از سال گذشته با اظهارات ضد ونقیض مسوولان مطرح شده بود و سرانجام در ۲۵ بهمن‌ماه سال گذشته جزئیات «کارت اعتباری سهام عدالت» اعلام شد و دوبانک ملی و تجارت برای صدور این کارت اعلام آمادگی کردند. ۱۸ فروردین‌ماه سال‌جاری رئیس‌جمهور در هیات دولت از فراهم آمدن امکان دریافت این کارت اعتباری خبر داد. در همین راستا پنج‌شنبه هفته گذشته روابط‌عمومی بانک مرکزی جزئیات پرداخت این وام را اعلام کرد.

شهرزاد دانشمندی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، تشریح کرد که براساس مصوبات اقتصادی دولت، به‌منظور حمایت از زنجیره تولید، کارت‌های رفاهی صادر و در اختیار هموطنان قرار خواهد‌گرفت. بر این اساس ۵ بانک عامل برای این منظور در نظر گرفته شده و قرار است تا از سهام عدالت یا سایر وثایق مورد تایید بانک عامل به‌عنوان وثیقه این کارت اعتباری استفاده شود. از دیگر نکات مهم این کارت اعتباری این موضوع است که اعتبار کارت رفاهی برای خرید کالا و خدمات در فروشگاه‌ها و پذیرنده کارت طرف قرارداد اعلامی توسط بانک‌های عامل و طرف قرارداد در سامانه رفاهی ایرانیان امکان‌پذیر است و تراکنش‌های دیگر نظیر برداشت وجه و انتقال وجه از کارت مزبور مجاز نیست.

تسهیلات‌دهی با سهام عدالت

بهمن‌ماه سال ۹۹ بود که یکی از مسوولان وزارت اقتصاد از فراهم شدن دریافت وام با استفاده از سهام عدالت به‌عنوان وثیقه خبر داد. موسوی، نماینده وزارت اقتصاد در آن زمان گفت: شبکه بانکی تلاش کرد خدماتی برای دارندگان سهام عدالت طراحی کند تا بتوانند نیاز‌های اساسی و خردشان را مبتنی بر دارایی‌شان برطرف کنند. او افزود: از این رو همه کسانی که سهام عدالت دارند، می‌توانند درخواست خود را برای دریافت تسهیلات به‌صورت غیرحضوری از درگاه ها‌ی تعیین‌شده ارسال کنند. او در ادامه بیان کرد: متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی و کارت اعتباری سهام عدالت نیاز به ضامن ندارند. همچنین اعلام شد که برای دریافت این تسهیلات نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها نیست و مدارک مورد نیاز تنها مدارک هویت‌سنجی است. در آن زمان تنها دو بانک برای ارائه این خدمت معرفی شده بودند که بانک تجارت و ملی را شامل می‌شد. یکی دیگر از مسوولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره این تسهیلات تاکید کرد: سهامداران باید بازپرداخت منظم داشته باشند و در صورت تاخیر در عمل به تعهدات، دارایی سهام عدالت آن‌ها توسط بانک به فروش می‌رود. مدتی بعد در فروردین‌ماه سال‌جاری رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت اعلام کرد: «از هفته آینده کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت و یارانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، مردم برای گرفتن این کارت اعتباری نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها ندارند و می‌توانند همه مراحل دریافت این کارت را به‌صورت اینترنتی انجام دهند.» در همین راستا رئیس هیات‌مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت در فروردین سال‌جاری گفته بود: سهامدارانی که قرار است برای دریافت وام سهام عدالت اقدام کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته نخست اشخاصی هستند که سهامشان را نفروختند و از سهام عدالتشان به‌عنوان وثیقه استفاده خواهند کرد، دسته دوم سهامدارانی هستند که ۳۰ درصد از سهامشان را فروختند که این افراد در صورت تقاضا برای دریافت وام باید ۲۰ درصد از سهام عدالت و ۳۰ درصد مابقی را از یارانه خود بهره بگیرند و دسته سوم سهامدارانی هستند که به‌طور کامل۶۰ درصد از سهامشان را فروخته‌اند به همین خاطر این دسته از افراد در صورت رجوع برای دریافت وام فقط می‌توانند یارانه خود را به‌عنوان وثیقه قرار دهند. او درباره نحوه بازپرداخت این وام توضیح داد: اگر فرد این مبلغ را فقط برای یک ماه دریافت کرده باشد سودی به مبلغ اخذ شده تعلق نمی‌گیرد، اما اگر مدت زمان باز پرداختش طول بکشد اشخاص باید مبلغ دریافت را با سود ۱۸درصد بازگردانند.

اعلام جزئیات جدید از سوی بانک مرکزی

پنج‌شنبه هفته گذشته روابط‌عمومی بانک مرکزی جزئیات جدید از اعطای کارت رفاهی را اعلام کرد. مدیر اعتبارات بانک مرکزی از ابلاغ «شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید» به پنج بانک عامل خبر داد. این مقام مسوول بانک مرکزی تصریح کرد: حسب مصوبات اقتصادی دولت مقرر شده است برای هموطنان، کارت رفاهی صادر شود و در نهایت منابع حاصل از آن صرف تامین مالی زنجیره تولید شود. شهرزاد دانشمندی درخصوص سازوکار رفاهی گفت: سازوکار این کارت به گونه‌ای است که یارانه بگیران معیشتی و عادی یا دارندگان «سهام عدالت» که تاکنون سهام خود را نفروخته باشند یا افراد عادی از طریق سایر وثایق به تشخیص بانک عامل می‌توانند نسبت به دریافت این کارت اقدام کنند؛ لذا متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل، درخواست خود برای دریافت کارت رفاهی را ارائه دهند. او همچنین درباره سقف این اعتبارات و شرایط بازپرداخت عنوان کرد: این کارت رفاهی با سقف حداکثر هفت میلیون تومان و با بازپرداخت حداکثر ۱۸ ماهه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و متقاضیان می‌توانند از طریق پایانه‌های فروشی که بانک‌های عامل آن‌ها را تعیین می‌کنند، نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود مبادرت کنند. اعتبار کارت رفاهی برای خرید کالا و خدمات در فروشگاه‌ها و پذیرنده کارت طرف قرارداد اعلامی توسط بانک‌های عامل و طرف قرارداد در سامانه رفاهی ایرانیان امکان‌پذیر است و تراکنش‌های دیگر نظیر برداشت وجه و انتقال وجه از کارت مزبور مجاز نیست. این مقام مسوول در بانک مرکزی درباره پذیرندگان این کارت‌های رفاهی گفت: از طرفی دیگر صاحبان پایانه‌های فروش که اکثرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند، می‌توانند ضمن عقد قرارداد با بانک‌های عامل از اسناد تجاری مانند «اوراق گام» یا «اوراق اعتبارات اسنادی» به‌منظور تامین زنجیره تولید خود استفاده کنند. به این واسطه، اوراق مزبور می‌تواند در زنجیره تولید به گردش افتد و در نهایت توسط بانک عامل متناسب با اقساطی که از مردم اخذ می‌شود، نقد شود. او درباره بانک‌های عامل در این طرح گفت: در حال حاضر پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» بانک‌های عامل این طرح محسوب می‌شوند؛ و هم‌اکنون بانک ملی به‌طور مقدماتی طرح یاد شده را آغاز کرده است. البته حداکثر تا دو هفته آینده سایر بانک‌های عامل نیز این امکان را خواهند داشت که کارت‌های رفاهی را در اختیار متقاضیان قرار دهند و امید است در آینده نزدیک دیگر بانک‌ها نیز برای این طرح معرفی شوند. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در این طرح هم حمایت از معیشت مردم را مورد توجه قرارداده است و هم قصد دارد تا در این شرایط از تولید حمایت کند. به گفته مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، این بانک در راستای حمایت از معیشت و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه و همچنین بهبود فرآیند تامین مالی زنجیره تولید، نسبت به ابلاغ شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید به پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» با سهمیه هر بانک حداقل ۲۰۰ هزار فقره کارت و سقف فردی هر متقاضی ۷۰ میلیون ریال اقدام کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده