تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۱۵۷۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

ورود اجباری ذوب آهن به حوزه اکتشافات/ به میزان تخصیص، تعهد عرضه در بورس ایجاد شود

‌می‌متالز - سومین همایش چالش سنگ آهن و فولاد در تالار بورس کالا با حضور فعالان این بخش برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، محمد جعفر صالحی معاون خرید ذوب آهن اصفهان در این برنامه اظهار کرد: امسال سال پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از تولید است و ما وظیفه داریم با تلاش خود این شعار را محقق و به اهداف اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم.
وی افزود: ذوب آهن اصفهان بزرگترین تولید کننده مقاطع طویل منطقه غرب آسیا است و با تولید ریل ملی و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر به دنبال دستیابی به جایگاه واقعی خود است.
صالحی تصریح کرد: تلاش ما این است که به اوج سوددهی و کیفیت گذشته بازگردیم.
وی اضافه کرد: یکی از مواد اولیه اصلی ذوب آهن کک زغال سنگ است. پیش‌تر کمیته‌ای برای تعیین قیمت زغالسنگ در ایمیدرو بود، اما در سال ۹۷ قرار شد قیمت زغال سنگ ضریبی از قیمت شمش خوزستان باشد. امروز ۲۶ درصد از قیمت شمش خوزستان برای زغال سنگ محاسبه می‌شود که منجر به افزایش قیمت تمام شده می‌شود.
صالحی بیان کرد: متاسفانه امروز مسیر توسعه مناسب نیست و چاره‌ای وجود ندارد و‌ ذوب آهن به بحث اکتشافات وارد شده در حالی که این کار در حیطه وظایف حاکمیت است، زیرا کاری پر ریسک و زمان بر است.
معاون خرید ذوب آهن اصفهان بیان کرد: معدن سنگ بافق حسب سیاست‌های تعیین شده مسوولیت تامین مواد اولیه ذوب آهن را بر عهده دارد، اما امروز همین معدن خود با مشکلاتی در تامین خوراک مواجه است.

به گفته صالحی، متاسفانه سازمان زمین شناسی گزارش داده است که ۲.۷ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن داریم و اگر با همین وضعیت در حرکت باشیم تنها برای ۱۴ سال دیگر ذخیره در اختیار خواهیم داشت این در حالی است که به چشم انداز ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نزدیک می‌شویم.

وی با اشاره به عمق اکتشافات افزود: عمق اکتشافات در کشور کم است و باید آن را افزایش داد، اما نیازمند اقداماتی از سوی حاکمیت است.

معاون خرید ذوب آهن اظهار کرد: تامین سنگ آهن دانه بندی با عیار ۶۰ درصد و همچنین عدم بهره مندی از یارانه انرژی و… از محدودیت‌های شرکت ذوب آهن اصفهان است.
صالحی تصریح کرد: براساس مصوبه ابلاغ شده تعیین شد تامین ۱ میلیون و ۷۵۰ میلیون تن از معدن چاه گز انجام شود، اما این مصوبه تنها در سال اول اجرا شد.

وی افزود: خواسته ما از ایمیدرو و وزارت صمت آن است که به هر میزان مواد اولیه به ما تخصیص داده می‌شود به همان میزان کف عرضه در بورس را برای ما مشخص کنند. در واقع به میزان تخصیص، تعهد عرضه محصول در بورس ایجاد شود.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان بیان کرد: اگر زغال سنگ به سرنوشت هپکو دچار شود چه کسی پاسخگوی نیاز واحدهایی، چون ذوب آهن خواهد بود. متاسفانه تمام تمرکز بر روی سنگ آهن است در حالی که زغال سنگ می‌تواند چالش جدی باشد.
صالحی افزود: بی آبی نیز از دیگر مشکلات است که اگر فکری برای آن نکنیم بدون شک با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شویم. دیماند خریداری شده ۹۰ مگاوات است، اما چطور می‌توان آن را مدیریت کرد.
وی در پایان بیان کرد: به شفاف شدن قیمت‌ها اعتقاد داریم و خواسته ما حذف واسطه گری در زنجیره فولاد است، اما باید روشی ایجاد تا براساس آن مواد اولیه به دور از هر نوع چالش تامین شود.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده