تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۲۱۵۸۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وحید شیخ‌زاده، مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران مطرح کرد:

سهم بخش خصوصی از معدن کم است

‌می‌متالز - سومین همایش چالش سنگ آهن و فولاد در تالار بورس کالا با حضور فعالان این بخش برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، شیخ‌زاده، مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران در این نشست به بررسی چالش‌های این حوزه پرداخت و پیشنهاداتی در راستای رفع آن ارائه کرد.

مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش خصوصی در بیان مطالب محدودیت‌های کمتری دارند مستقیما و صراحتا سراغ چالش‌های این حوزه می‌روم، معادن به لحاظ سایز (بزرگ، متوسط و کوچک) و متریال (هماتیت و مگنتیت) و کیفیت (کم عیار و پرعیار) بررسی می‌شوند، اما متاسفانه برخی مسئولین غیرکارشناسانه در این خصوص صحبت می‌کنند و هر موضوعی را به تمام این زیرشاخه‌ها تعمیم می‌دهند.

وی عنوان کرد: معادن بزرگ در بیشتر موارد در اختیار شرکت‌های دولتی است و معادن کوچک در اختیار خصوصی‌ها قرار گرفته می‌شود و از سه میلیارد تن ذخایر، تنها ۲۰ درصد در اختیار بخش خصوصی است و ۸۰ درصد را دولتی‌ها در تصرف کرده اند.

شیخ‌زاده تاکید کرد: حدود ۴۵ میلیون تن تولید کنسانتره توسط بخش دولتی و نیمه دولتی است و تنها ۱۰ میلیون تن در اختیار بخش خصوصی است. برایند این‌ها نشان می‌دهد که عمده در زنجیره در اختیار شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی است و بخش کمی را به بخش خصوصی محول کرده اند.

وی دلیل عدم اقتصادی بودن فعالیت در بخش معدن را بدین شکل عنوان کرد: بسیاری از معادن ما به سمت عمق رفته اند و نسبت باطله برداری آن‌ها به سنگ افزایش یافته و همچنین عیار‌ها کاهش داشته که نتیجه این سه مورد، اقتصادی شدن فعالیت را کاهش داده است.

وی به چالش‌های زنجیره پرداخت و گفت: تاکنون در زنجیره توزیع سود دستوری داشته‌ایم که این موضوع ایراد دارد. فاجعه اصلی اینجاست که هر کدام از شرکت‌ها به شکل یک صنعت شده اند، فولادی‌ها در معدن و معدنکاران در فولاد ورود کرده اند. شرکت‌های فعال در حوزه معدن و فولاد، به جای سرمایه گذاری در حوزه‌های مرتبط مثل حمل و‌نقل و … که مزایایی هم برای خودشان دارد، در کار بخش‌های دیگر زنجیره ورود کرده‌اند. در اقدامات این چنینی ضرر و زیان زیادی به فعالان حوزه وارد شده است که متاسفانه دولت تصمیم درستی برای آن نگرفته است. وزارت صمت، ایمیدرو و دولت باید پاسخگوی منافع کشور باشند که چرا تصمیم به‌موقع نگرفته اند و تنها سیاست‌های مقطعی و منفعل داشته اند بعلاوه اینکه مسئولین نگاه جامع نداشته اند و به انجمن‌ها و تشکل‌ها توجه نکرده اند.

شیخ‌زاده به عنوان پیشنهاد برای رفع این چالش‌ها مطرح کرد: پیشنهاد این است که معادن کوچک و متوسط به بخش خصوصی ارائه شود و آن هم از طریق مزایده درست باشد. پیشنهاد دیگر این است که عرضه کل زنجیره در بورس کالا بدون قیمت گذاری دستوری و بدون محدودیت باشد. متاسفانه برای شرکت‌ها فرصت طلایی صادرات در یک‌مقطع ایجاد می‌شود که الان برای ما یک فرصت این چنینی است، اما محدودیت صادراتی مسیر را بر ما بسته است. ما به مرور کمبود سنگ‌آهن خواهیم داشت و این امر دور نیست، راه این است که فولادسازان به دنبال تکنولوژی جدید و بهینه سازی تولید بروند نه آنکه راه را برای معدنکاران سخت نمایند.

منبع: پایگاه خبری معدن نامه

عناوین برگزیده