تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۱۶۰۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت جدید فرصت مناسبی برای یکسان‌سازی نرخ ارز است

‌می‌متالز - یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ارز چند نرخی زمینه‌ساز ایجاد رانت است و شروع دولت جدید فرصت مناسب برای یکسان‌سازی نرخ ارز است.

به گزارش می‌متالز، هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی درباره باید و نباید دخالت دولت سیزدهم در بازار ارز گفت: یکسان سازی نرخ ارز چنانچه در دولت سیزدهم مورد پیگیری قرار گیرد و به آن اعتقاد داشته باشد، هم زمینه رانت اقتصادی به خاطر مابه‌التفاوت قیمت‌ها از بین خواهد برد و هم قیمت‌ها به شکل واقعی درمی‌آید که این مساله یک علامت مهم برای تولید به حساب می‌آید.

وی در ادامه اضافه کرد: تا زمانی که قیمت‌ها واقعی نباشد، تولیدکننده علامت مناسبی برای تولید دریافت نمی‌کند. بخشی از مشکلات اقتصاد ایران این است که قیمت ارز واقعی نیست، بنابراین هم زمینه سوءاستفاده و ایجاد رانت را به وجود می‌آورد و هم دلالی، قاچاق و واسطه‌گری را افزایش می‌دهد. پس درصورتیکه دولت یک راهبرد در بخش اقتصاد پیدا کند، آن هم واقعی‌سازی و یکسان سازی نرخ ارز باشد، کمک مهمی برای بخش تولید خواهد بود که در کنار آن رانت نیز از بین می‌رود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه یادآور شد: مساله دیگر راهبرد کنترل نرخ تورم است. به این معنا؛ نمی‌توان درباره نرخ ارز به بحث پرداخت، اما به نرخ تورم اشاره نکرد. اقتصاد یک بسته سیاستی محسوب می‌شود، یعنی در عین حالیکه باید سیاست ارزی صحیحی تنظیم کرد، نیاز است تا سیاست پولی درستی را نیز مورد توجه قرار داد و در کنار این سیاست پولی و ارزی سیاست مالی صحیحی را نیزدر نظر داشت. مجموعه این سیاست‌ها در حوزه اقتصاد می‌تواند نتایج مطلوبی را در پیش‌رو رقم زند.

حق‌شناس درباره بازار فعلی ارز مطرح کرد: تمام این نرخ‌ها (نیمایی،۴۲۰۰ و ...) در واقع منجر به این می‌شود که به ذخایر بانک مرکزی فشار آید تا ارز ارزان قیمت وارد شود. در همین قضیه مرغ مشخص شد علیرغم آنکه فعالان اقتصادی در این حوزه ارز۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده بودند، اما قیمت مرغ متناسب با ارز ۴۲۰۰ تومان نبود، بنابراین شروع دولت جدید فرصت مناسبی برای یکسان‌سازی نرخ ارز است.

وی درخصوص نحوه مدیریت بانک مرکزی و بانک‌ها نیز اظهار داشت: تمام مطالب فوق به خصوص درباره سیاست‌های پولی و تورم در حوزه بانک مرکزی است و این موضوع را روشن می‌کند درصورتیکه بانک مرکزی استقلال یافته‌ای داشته باشیم که بتواند سیاست‌های پولی درستی را تنظیم کند، بخشی از آرامش به بازار‌ها برخواهد گشت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه چنین توضیح داد: بانک‌های مرکزی دنیا که استقلال داشتند از شاخص‌های مطلوب‌تری برخوردار بودند و بانک‌های مرکزی که فاقد این مهم هستند پیرو سیاست‌ها پیش خواهند رفت که نتیجه آن نرخ تورمی دورقمی یا به طور کلی سیاست پولی نامناسب است؛ بنابراین درصورتیکه بنا باشد یک سیاست پولی درست تعیین و اجرایی شود، شرط آن یعنی استقلال بانک مرکزی را باید پذیرفت.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده