تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۲۱۶۱۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات فرش دستباف ایران، فقط ۴.۸ میلیون دلار در ۲ ماه

می متالز - صادرات فرش دستباف ایران در دو ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به لحاظ ارزشی به میزان ۸۴.۶ درصد رشد داشته و به ۴.۸ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش می‌متالز، «فرح‌ناز رافع» از افزایش صادرات فرش دستباف ایران در دو ماهه نخست امسال به لحاظ ارزشی به میزان ۸۴.۶ درصد و وزنی ۲۷۵ درصدی نسبت به زمان مشابه خود در سال گذشته خبر داد.

صادرات فرش دستباف ایران، فقط ۴.۸ میلیون دلار در ۲ ماه

وی افزود: ژاپن و آلمان دو کشور واردکننده اول از ۳۳ کشور مورد معامله با ایران بوده‌اند و بر همین پایه، ۵۰ درصد از فرش صادراتی از فرودگاه امام، ۴۶ درصد از گمرک مهرآباد، و مابقی از بقیه گمرکات صادر شده است.

رافع تشریح کرد: میزان صادرات در تعرفه ۵۷۰۱۱۰۹۰ (کرک و پشم) حدود ۳.۴ میلیون دلار با سهم ۷۰.۸ درصد از کل صادرات در دو ماهه ابتدای سال و سهم صادراتی در تعرفه ۵۷۰۱۱۰۱۰ (گبه) ۱۳.۱ درصد با ارزش ۶۲۱ هزار دلار و سهم صادراتی فرش ابریشم به میزان ۱۵ درصد با ارزش ۷۲۱ هزار دلار است.

صادرات فرش دستباف ایران، فقط ۴.۸ میلیون دلار در ۲ ماه

رافع بیان کرد: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران و همان‌گونه که جدول (۲) نشان می‌دهد با افزایش ۲۸.۵ درصدی صادرات فرش به لحاظ ارزشی و رشد شایان توجه به میزان ۱۵۵ درصدی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه در سال قبل روبرو هستیم.

صادرات فرش دستباف ایران طی سال‌های اخیر با افت قابل توجهی مواجه شده است و در حالی که زمانی از دو میلیارد دلار فراتر می‌رفت در سال‌های اخیر فقط چند ده میلیون دلار شده است. کارشناسان، وضع تحریم‌های آمریکا و موانع و مشکلات داخلی را علت سقوط صادرات فرش دستباف ایران می‌دانند.

عبدالله بهرامی رئیس اتحادیه تعاونی فرش دستباف در این باره گفت: کاهش صادرات دو دلیل عمده دارد؛ دلیل نخست تحریم دولت آمریکا از سال ۹۷ است؛ چرا که ۳۰ درصد از صادرات فرش ما به بازار آمریکا بود. ۷۰ درصد دیگر افت صادرات هم ناشی از تحریم‌های داخلی از جمله مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده