تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۱۶۱۲۶
سرویس خبر : انرژی

مهر تأیید شرکت مدیریت شبکه برق / آمار اصلاح شد

‌می‌متالز - در پی انتشار گزارشی مبنی بر ایراد آماری در وبسایت شرکت مدیریت شبکه برق ایران، این شرکت ضمن تأیید گزارش اقدام به اصلاح آمار کرد.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته گزارشی با عنوان "ابهام در آمار مدیریت شبکه برق/پیک مصرف برق چقدر است؟ " منتشر شد که انتشار این گزارش موجب شد تا ایراد مذکور در وبسایت شرکت مدیریت شبکه برق ایران به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار مصرف برق، برطرف شود.

این شرکت در این خصوص، توضیحاتی ارسال کرد که متن آن بدین شرح است: «عبارت "نیاز مصرف" که در صفحه اول سایت شرکت مدیریت شبکه برق ایران درج شده است، نشانگر میزان اوج تقاضای انرژی الکتریکی می‌باشد و شامل میزان مصرف به علاوه میزان پیک‌سایی ناشی از اجرای طرح‌های مدیریت مصرف (در بازه اوج بار ساعات ۱۲ تا ۱۸) است.

به طور نمونه اگر در یک روز میزان مصرف برق در لحظه اوج بار ۵۴۰۰۰ مگاوات باشد و در همان لحظه طرح‌های مدیریت مصرف منجر به کاهش مصرف ۸۰۰۰ مگاوات شده باشد، در این صورت میزان نیاز مصرف ۶۲۰۰۰ مگاوات بوده است. به عبارت دیگر تقاضای برق ۶۲۰۰۰ مگاوات بوده که ۵۴۰۰۰ مگاوات آن از طریق نیروگاه‌ها تأمین شده است و الباقی آن یعنی ۸۰۰۰ مگاوات با مشارکت مشترکین در کاهش مصرف جبران شده است.

از اینرو منظور از عبارت "مصرف در پیک" درج شده در سایر بخش‌های سایت، همان عبارت "نیاز مصرف" است که به اشتباه "مصرف در پیک" درج شده است.

لازم به ذکر است که اعداد مربوط به یک کمیت مندرج در کلیه صفحات سایت یکسان بوده و همانطور که ذکر شد اختلاف موجود ناشی از اشکال ویرایشی می‌باشد و اصلاح می‌شود.»

مراجعه به وبسایت شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد، در کمتر از ۲۴ ساعت این اشکال مهم، برطرف شده و تمامی اخباری که در رسانه‌های مختلف با استناد به این آمار، از رسیدن پیک مصرف برق به رقم بالای ۶۰ هزار مگاوات حکایت داشت، فاقد اعتبار بوده و پیک مصرف برق امسال با پیک‌سایی بی‌سابقه ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مگاواتی، همچنان زیر ۶۰ هزار مگاوات است؛ اما نیاز مصرف در روز گذشته به بیش از ۶۴ هزار مگاوات رسیده که اگر پیک‌سایی حدود ۸۰۰۰ مگاواتی صورت نمی‌گرفت، با توجه به ظرفیت عملی ۵۴۰۰۰ مگاواتی تولید برق کشور در وهله فعلی، خاموشی‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف کشور بروز می‌کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده