تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۴۴۷
کد خبر: ۲۱۶۱۷۷
سرویس خبر : انرژی

افت ۳۵۶ میلیون مترمکعبی ذخایر سد‌های تهران/ امکان تامین آب برای کشت تابستانه نیست

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، از کاهش ۳۵۶ میلیون مترمکعبی ذخایر سد‌های تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمد شهریاری با اشاره به اینکه حجم ذخایر سد‌های تهران در روز مشابه سال گذشته، یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون مترمکعب بوده است افزود: این درحالی است امروز بیش از ۷۷۹ میلیون مترمکعب آب در مخازن سد‌های تهران ذخیره شده که ۳۵۶ میلیون مترمکعب کمتر از سال گذشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی ذخایر سد‌های تهران نیازمند توجه بیشتر در صرفه جویی است گفت: سد ماملو یکی از سد‌های تامین کننده آب شرب تهران است که هم اکنون با ۲۴ متر افت سطح دریاچه به لحاظ ارتفاع و کاهش ۱۴۰ میلیون مترمکعبی از نظر حجم مواجه است.

شهریاری با اشاره به اینکه بارندگی‌های تهران در مقایسه با سال گذشته با ۳۶ درصد کاهش مواجه است ادامه داد: فروردین ماه شروع آبگیری سد‌ها است به نحوی که اگر ذخیره برفی مناسبی در کوه‌ها وجود داشته باشد با شروع بارش‌های بهاره، برف آب شده و سیلاب رخ می‌دهد سپس این سیلاب به مخازن سد‌ها وارد و آن را پر میکند.

مدیرکل دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: امسال با توجه به کاهش بارش‌های فروردین ماه نسبت به دوره ۵۳ ساله، فرآیند بروز سیلاب شکل نگرفت و ذخیره سد‌های تهران تکمیل نشد.

وی افزود: در فروردین ماه امسال ۳.۲ میلی متربارش در تهران داشتیم و این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۱۳۲ میلی متربوده که این کاهش بی سابقه بارندگی، سبب آبگیری نامناسب در سامانه شرقی (سد ماملو، لار و لتیان) سامانه غربی سد‌های طالقان و امیر کبیر شده است.

شهریاری اضافه کرد: در حال حاضر آب وجود دارد، اما حجم آن کم است که باتوجه به این شرایط می‌توان با مدیریت مناسب مصرف و همراهی مشترکان در بخش‌های مختلف، تابستان امسال را با کمترین چالش به پایان برسانیم.

مدیرکل دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با توجه به کاهش حجم ذخایر سدها، امکان تامین آب برای کشت تابستانه و کشت دوم نداریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده