تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۱۶۱۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد استان آذربایجان شرقی:

فعالیت ۲۴ درصد واحد‌های فولادی در استان آذربایجان شرقی

‌می‌متالز - رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد آذربایجان شرقی ازفعالیت۲۴ درصد واحد‌های فولادی دراین استان خبرداد.

به گزارش می‌متالز، کریم رحیمی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد آذربایجان شرقی ۸ تیرماه، در نشست خبری تشکل‌های فولادی ایران، با بیان این‌که استان آذربایجان شرقی با دارا بودن حدود ۴۲ واحد تولید فولادی، یکی از قطب‌های تولید فولاد در کشور است گفت: ۲۴ درصد واحد‌های فولادی در این استان فعالیت می‌کنند.

او افزود: ۱۵ درصد تولید و هشت درصد صادرات فولاد در کشور متعلق به این استان است که نشان از ظرفیت ویژه این استان در حوزه تولید فولاد دارد.

اوبا بیان این‌که فولاد، بالاترین نرخ ارزآوری را برای استان داردافزود: گردش مالی صنعت فولاد آذربایجان شرقی، ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و برای بیش از شش هزار نفر زمینه اشتغالزایی فراهم‌کرده است.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات و مسائل موجود در صنعت فولاد، افزود: مهمترین معضل این صنعت، تامین مواد اولیه برای واحد‌های نوردی، بحث قیمت گذاری دستوری که از سوی بورس اعمال می‌شود و از سویی نیز قیمت ارزش پایه صادراتی است.

رحیمی با بیان این‌که فولاد به دو قسمت صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی تقسیم می‌شود، افزود: صنایع بالادستی شامل معادن، سنگ آهن، کنسانتره، شمس و ... است، همچنین صنایع پایین دستی که عمدتا بخش خصوصی بوده و نیاز به صنایع بالادستی و بخش نوردی کشور دارد، اما حاشیه سودی که برای این زنجیره اعمال شده عادلانه نیست؛ چراکه درحال حاضر سنگ آهن برای فولاد سازانی که دولتی هستند، با نصف قیمت جهانی عرضه می‌شود و این فرآورده که به عنوان مواد اولیه محصولات فرآوری مطرح است، با نرخ جهانی و حتی بیشتر از نرخ جهانی به بخش خصوصی تحویل می‌شود وحتی کفاف هزینه‌های حمل مواد اولیه به واحد‌های تولیدی را نمی‌دهد.

او خاطرنشان کرد: سال قبل بورس کالا تنها مهندسی عرضه را بر عهده داشت، ولی امسال مهندسی قیمت نیز اضافه شده و این موضوع برای واحد‌های تولیدی به معضل تبدیل شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده