تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۲۱۶۳۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با دستور رییس جمهوری؛

طرح انتقال و صادرات اسید سولفوریک در بندرعباس بهره‌برداری شد

‌می‌متالز - طرح جامع انتقال، ذخیره‌سازی و صادرات اسید سولفوریک روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانسی در بندرعباس بهره‌برداری شد.

به گزارش می‌متالز، مجری طرح در مراسم بهره‌برداری ازاین طرح گفت: طرح جامع انتقال، ذخیره‌سازی و صادرات اسید سولفوریک با هدف انتقال اسید سولفوریک از مجتمع مس سرچشمه و خاتون آباد به بندرعباس و صادرات آن از طریق ساخت ۱۰۰دستگاه واگن مخزن‌دار با ظرفیت حمل ۶۵ تن برای هر دستگاه، احداث خطوط ریلی در سایت بندرعباس به طول ۲ و هفت دهم کیلومتر و در سایت سرچشمه به طول ۲ و هشت کیلومتر، تأمین ۲۰۰ دسگاه ایزوتانک برای حمل اسید سولفوریک با ظرفیت حمل ۳۰ تن به ازای هر دستگاه از طریق خطوط ریلی اجرا شده است.

پیمان آبروان در هفتاد و هفتمین برنامه افتتاح طرح‌های بزرگ عمرانی کشور در بندرعباس افزود: زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و انتقال اسید به اسکله صادراتی از طریق احداث مخازن ذخیره اسید سولفوریک در بخش دوم طرح (هشت مخزن هر کدام به ظرفیت ۱۴ هزار تن) در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: این طرح شامل چهار طرح با مجموع سرمایه‌گذاری افزون بر ۱۳ و چهار دهم میلیون یورو و ۲ هزار و ۹۰ میلیارد ریال بوده و امکان اشتغال مستقیم برای حداقل ۵۰ نفر را فراهم می‌کند.

جامع انتقال، ذخیره و صادرات اسید سولفوریک اظهارداشت: براساس آخرین اطلاعات موجود میزان ذخیره مس دنیا افزون‌بر ۸۷۰ میلیون تن مس محتوی برآورد شده است و شرکت ملی صنایع مس ایران به نمایندگی از کشور با داشتن ذخیره افزون‌بر ۴۰ میلیون تن مس محتوی، حدود چهار و ۶ دهم درصد از ذخایر معدنی مس جهان را به خود اختصاص داده است و در بین شرکت‌های برتر معدنی دنیا در جایگاه هفتم قرار دارد.

آبروان ادامه داد: معدن مس سرچشمه، معدن مس شهر بابک و معدن مس سرنگون درحال حاضر معادن فعال و قابل بهره‌برداری شرکت ملی صنایع مس ایران در استان کرمان و آذربایجان شرقی هستند.

وی یاد آور شد: شرکت مس در سال گذشته تولید ۲۸۰ هزار تن کاتد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنستانتره مس و فورش حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان را به عنوان بالاترین رکورد‌های تولید و فورش در سال گذشته با همت تمامی پرسنل شرکت ملی صنایع مس ایران تجربه کرد.

“مس محتوی” همان مسی است که در کنسانتره یا ماده معدنی وجود دارد، نه مسی که در پالایشگاه به دست می‌آید و همانطور که از اسمش پیداست، محتوای مسی است که از خاک یا کانس (کنسانتره) حاصل می‌شود.

به تعبیری مس محتوا یک مفهوم تولیدی است برای اینکه بدانیم چقدر عنصر مس از خاک استخراج کرده ایم.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هرمزگان

عناوین برگزیده