تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۱۶۶۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفتگو یک استاد دانشگاه عنوان شد:

طرح مالیات بر سوداگری و ساماندهی سرمایه‌های سرگردان مردم

‌می‌متالز - یک استاد دانشگاه بیان داشت: به منظور اجرای درست طرح مالیات بر سوداگران بایستی زیرساخت‌های ضروری و بنیادینی برای این طرح آماده شود تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید باشیم.

به گزارش می‌متالز، امیر حسام زعیم استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه حجم بالای نقدینگی‌ها در دست سوداگران بازار موجب شده است، آنطور که باید نتوانیم بستر را جهت سرمایه گذاری در کشور فراهم کنیم، اظهار داشت: فعالیت‌ها و اقدامات دلالان و سودجویان بازار‌های مختلف از جمله بازار خودرو، ارز، سکه و مسکن فعالیت‌های بازار سرمایه را دچار نوسان کرده به طوریکه باعث کاهش تولید در داخل کشور و عدم جذب سرمایه گذاری در بخش صنعت شده است.

وی گفت: به منظور اجرای درست طرح مالیات بر سوداگران بایستی زیرساخت‌های ضروری و بنیادینی برای این طرح آماده شود تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید باشیم.

به گفته زعیم به دلیل برخی مسایل سیاسی و بروکراسی‌های اداری، سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذارای در بخش صنعت، ندارند که امیدواریم با اجرای درست این طرح، امیدواریم شاهد ساماندهی سرمایه‌های سرگردان مردم و کاهش زیان‌های ناشی از نوسان‌های بازار دارایی‌ها در کشور باشیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه مهم‌ترین ابزاری است که در خدمت تولید آمده و با افزایش هزینه نگهداری دارایی‌های غیرمولد می‌تواند شرایط را برای هدایت نقدینگی به سمت تولید فراهم می‌کند.

وی در پایان نقش مالیات بر عایدی سرمایه را نقشی تنظیمی و اصلاحی عنوان کرد و افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند اصلاح فضای کسب و کار و سیاست‌های پولی را به همراه داشته باشد چرا که اجرای این طرح برای کسانی که اموال و منابع مالی را ذخیره کرده و در جهت پیشبرد اقتصاد کشور هزینه نکرده اند، بسیار گران تمام شده و دست سوداگران را از بازار کوتاه خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده