تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۱۶۶۳۰
سرویس خبر : اجتماعی

طرح پنهانی مجلس برای اینترنت/ یک میلیون نفر منتظر بیکاری باشند!

‌می‌متالز - اشتغال یک میلیون نفر به اینستاگرام و شبکه‌های مجازی وابسته است. اما مجلس بی‌اعتنا به این آمار، کمر به قطع اینترنت بسته و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید پای طرح محدودسازی اینترنت ایستاده اند!

به گزارش می‌متالز، گویا طرح ساماندهی فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نشده و نمایندگان مجلس در تلاشند تا به صورت پنهانی و دور از چشم رسانه‌ها و منتقدان این طرح را تصویب و قانون آن را به دولت ابلاغ کنند.

طرحی که قرار است منجر به محدودیت و فیلتر جدید شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها شود. اما به صورت پنهانی!

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس روز گذشته اعلام کرده: از بیرون کشور بیش از ۱۳۰ هزار پست درباره طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی گذاشته شده و با آن مخالفت کرده‌اند. اما ما پای این طرح ایستاده‌ایم، کار خود را انجام داده‌ایم.

او گفته ما قانون آن را آماده کرده‌ایم، آن را به صحن مجلس می‌بریم و انجامش خواهیم داد. چراکه به گفته آقاتهرانی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های فضای مجازی سال‌هاست مطالبه همگان است و امسال توانستیم آن را به نتیجه برسانیم.

فیلترینگ پنهانی اینترنت؟

چند روز قبل هم مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس به ایرنا گفته بود: طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها از دستور کار خارج نشده و احتمالا این طرح طبق اصل ٨۵ قانون اساسی در کمیسیون بررسی شود.

این در حالی است که محمدصالح مفتاح چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف در توییتر خود خبر داده بود که طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور مجلس خارج شده است.

اما حالا یوسفی می‌گوید آقای قالیباف مصداقی صحبت نکرده و کلی گفته. چون قرار شده هر کمیسیون با همراهی هیأت رئیسه و نمایندگان یکی، دو موضوع اساسی کشور را صفر تا صد از نظر قانون‌گذاری و نظارت پیگیری کند.

حالا با گفته‌های آقا تهرانی و یوسفی می‌توان گفت احتمالا طرح ساماندهی فضای مجزی همچنان در دستور کار است و ممکن است به زودی محدودیت‌های جدیدی برای پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی ایجاد شود.

طرح ساماندهی فضای مجازی چه می‌گوید؟

در طرح ساماندهی فضای مجازی به احراز هویت کاربران فضای مجازی اشاره شده است. همچنین گفته شده که تمام پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی باید بر اساس قوانین داخلی فعالیت کنند، در صورت تصویب این طرح، کنترل پهنای باند ایران به نیرو‌های مسلح محول می‌شود و هزینه ترافیک برای کاربران پیام‌رسان‌های خارجی دو برابر پیام‌رسان‌های داخلی است.

همچنین بر اساس این طرح، خرید و فروش وی پی ان جرم است و مجرمان به مجازات و جزای نقدی محکوم می‌شوند.

تصویب این طرح حالا نگرانی‌های جدی برای فیلتر و محدودیت اینترنت ایجاد کرده است. این دغدغه به خصوص درباره اینستاگرام جدی است و بسیاری درباره آن هشدار داده‌اند. از آن جمله بهمن گذشته، علی ربیعی سخن‌گوی دولت با انتقاد از این طرح گفته بود معیشت حدود یک میلیون نفر ایرانی در این شرایط وابسته به شبکه‌های مجازی و اینستاگرام است.

اما گویا مجلس همچنان بر محدودسازی اینترنت اصرار دارد و شاید باید به زودی شاهد فیلترینگ و محدودیت جدید باشیم.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده