تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۲۱۶۹۱۲
سرویس خبر : انرژی

تهاتر ۱۰۸ میلیون یورو مطالبات نیروگاهی با بدهی‌های غیربرقی توسط مپنا

‌می‌متالز - درحالی که نیروگاه‌های متعددی در دست اجرا و نیازمند تأمین مالی برای تکمیل هستند، تهاتر مطالبات این نیروگاه‌ها از صندوق توسعه ملی با بدهی‌های یک طرح غیربرقی مساله‌ای درخور تأمل بوده که با درخواست مدیرعامل مپنا درحال انجام است.

به گزارش می‌متالز، پروژه‌های متعددی در بخش تولید برق کشور دچار عقب‌ماندگی چندین ساله شده از جمله این پروژه‌ها می‌توان به بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی چابهار، ارومیه، سبلان، زنجان، رودشور و کاشان اشاره کرد.
عقب‌ماندگی در تکمیل و بهره برداری پروژه‌های تأمین برق، یکی از دلایل ویژه کمبود در بخش تولید و بروز خاموشی‌های تابستان امسال و احتمالا سنوات آینده خواهد بود.
مقرر شده بود واحد نخست بخش بخار نیروگاه‌های چابهار و زنجان و واحد دوم بخش بخار نیروگاه‌های اردبیل و ارومیه تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ وارد مدار بهره برداری شده و ظرفیت تولید برق را ۶۴۰ مگاوات افزایش دهد.
بررسی‌های نشان می‌دهد که این واحد‌های ۱۶۰ مگاواتی در نیروگاه‌های چابهار، اردبیل، ارومیه و زنجان، سرنوشتی مشابه واحد ۱۶۰ مگاواتی بخش بخار نیروگاه خرم آباد داشته؛ یعنی درحالی که هزینه‌های لازم برای اجرای این واحد تأمین شده بود، تأخیر در اجرای این پروژه‌ها سوال برانگیز است.
این وضعیت زمانی ابهام آمیزتر می‌شود که منابع مالی مضاعفی که می‌توانست به این نیروگاه‌ها تزریق شود، با یک تصمیم عجیب مدیریتی به منظور تهاتر بدهی‌ها اختصاص یافته؛ در واقع با توجه به مالکیت شرکت طرح هرمزال (آلومینیوم المهدی) توسط شرکت مپنا و عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات از طرف شرکت مورد نظر، بانک مرکزی نسبت به تهاتر بخشی از بدهی شرکت مپنا ناشی از ارز حاصل از صادرات با مطالبات این شرکت از محل بدهی صندوق توسعه ملی مرتبط با احداث پروژه‌های صنعت برق به میزان ۱۰۸ میلیون یورو موافقت نموده است. به عبارتی منابعی که باید صرف پروژه‌های تأمین برق جهت تکمیل و بهره برداری می‌شد، قرار است صرف تسویه بدهی‌ها در پروژه‌ای غیربرقی شود.

تهاتر ۱۰۸ میلیون یورو مطالبات نیروگاهی با بدهی‌های غیربرقی توسط مپنا

همانطور که در نامه بالا مشخص است، مدیرعامل گروه مپنا درخواست تهاتر مطالبات ۷ نیروگاه را با بدهی‌های طرح هرمزال که طرحی غیربرقی و مربوط به صنعت آلومینیوم است، به میزان ۱۰۸ میلیون یورو به مدیرعامل بانک صنعت و معدن در تاریخ بیست و ششم خردادماه ارائه کرده است.

منبع: اخبار بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده