تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۲۱۶۹۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فشار برای افتتاح پروژه‌های نیمه تمام مناطق آزاد تا پایان عمر دولت روحانی

‌می‌متالز - در حالی قرار است فردا تعدادی از پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد افتتاح شود که فشار برای افتتاح پروژه‌های نیمه تمام تا پایان عمر دولت حسن روحانی در این مناطق ادامه دارد.

به گزارش می‌متالز، با نزدیک شدن به پایان عمر دولت حسن روحانی بر شدت افتتاح پروژه‌های عمرانی در مناطق آزاد افزوده شده است. در جدیدترین نمونه قرار است فردا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور ششمین دوره از افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد برگزار شود.

به گفته حمیدرضا مومنی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد قرار است فردا ۱۵ تیرماه ۳۸ پروژه در منطقه آزاد ارس با اعتبار سرمایه گذاری ۱۵ هزار و ۱۴۴ میلیارد ریال و با اشتغال زایی ۶۶۳ نفر، ۱۴ پروژه در منطقه آزاد انزلی با اعتبار سرمایه گذاری ۶ هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال و با اشتغال زایی ۴۴۶ نفر، ۶ پروژه در منطقه آزاد چابهار با اعتبار سرمایه گذاری ۲ هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال و با اشتغال زایی ۱۶۹ نفر، ۴ پروژه در منطقه آزاد کیش با اعتبار سرمایه گذاری ۲۷ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال و با اشتغال زایی ۷۵۰ نفر و ۴ پروژه در منطقه آزاد ماکو با اعتبار سرمایه گذاری ۷ هزار و ۵۸۱ میلیارد ریال و با اشتغال زایی ۳۶۰ نفر افتتاح شود.

در دوره قبلی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد از برخی پروژه‌هایی که قرار بود تجهیز و افتتاح شود بازدید‌هایی را داشت. یک نمونه بازدید از شرکت «س موتور م» در منطقه آزاد ارس بوده که در آن زمان به جز یک سوله (طبق آن چه در تصاویر مشهود است) تجهیزات مورد نیاز تولید خودرو دیده نمی‌شود.

این پروژه در دوره جدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تغییر نام به «ا موتور» در دوره پنجم افتتاح طرح‌های عمرانی مناطق آزاد با حضور رئیس جمهور در همان سوله به بهره‌برداری رسیده است. بنابر اعلام حمیدرضا مومنی ۲۰۲۵۰ میلیارد ریال (بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان) در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است. فارغ از برخی تردید‌ها به این افتتاح، نکته جالب توجه اجاره سوله مذکور از شرکت عمران جلفا به مدت ۶ سال (مبلغ ۵۰ میلیون تومان اجاره ماهانه در سال اول) است.

اواخر ماه گذشته این پروژه جزو طرح‌های افتتاح شده بود که مشخص نیست به چه دلیل در لیست طرح‌های قابل افتتاح قرار گرفت؟! از سوی دیگر بنا بر گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد اکنون ۶۲۲ پروژه نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصدی در مناطق آزاد در دست اجراست و فشار برای افتتاح زودهنگام برخی از این طرح‌ها طی هفته‌های اخیر تشدید شده است.

ترمنیال جدید فرودگاه کیش یکی از این طرح‌هاست که با پیشرفت حدود ۶۰ درصدی برای افتتاح زودهنگام آماده می‌شود. نکته جالب توجه درباره پروژه مذکور این است که هنوز بخشی از تجهیزات مورد نیاز از جمله آسانسور، پله برقی و... برای آن خریداری نشده است.

اواسط اردیبهشت ماه امسال علی عرب مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش در بازدید حمیدرضا مومنی از ترمینال جدید فرودگاه کیش با بیان اینکه حسب دستور دبیر شورایعالی مناطق آزاد مبنی بر تسریع اجرای طرح پایانه فرودگاه کیش، جبهه‌های کاری افزایش یافته گفته بود: با تزریق منابع مالی مورد نیاز و تامین تجهیزات فرودگاهی یا سیستم‌های تاسیساتی الکتریکال و مکانیکال و همچنین تکمیل فعالیت‌های ابنیه و محوطه سازی‌ها تلاش می‌کنیم در مدت زمان کوتاه تری شاهد بهره برداری از پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش باشیم.

با توجه به اصرار دبیر شورای عالی مناطق آزاد بر افتتاح پروژه‌های نیمه تمام، احتمال ترمینال جدید فرودگاه کیش تا قبل از پایان عمر دولت دوازدهم و به صورت نیمه تمام به بهره‌برداری می‌رسد. اقدامی که علاوه بر حیف و میل بیت‌المال مصائب آن گریبان دولت آینده و دبیر بعدی شورای عالی مناطق آزاد را خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده