تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۲۱۷۱۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حساب رمزارز ایرانی‌ها بسته می‌شود؟ / «یک عمر در تحریم و دور زدن گذشت»

‌می‌متالز - شرکت سایفرتریس ۴/۵ میلیون آدرس بیت‌کوین ایرانی را شناسایی کرده و حالا بیم آن می‌رود که حساب رمزارز ایرانی‌ها در صرافی‌های خارجی بلوکه شود. احتمال بسته شدن حساب ایرانی‌ها چقدر است؟

به گزارش می‌متالز، اگرچه اکثر صرافی‌های معتبر خارجی از جمله بایننس به ایرانی‌ها اجازه فعالیت در بستر معاملاتی خود را نمی‌دهند، اما ایرانی‌ها مانند هر تحریم دیگری این منع فعالیت را با استفاده از vpn دور می‌زنند.

دو ماه پیش شرکتی به نام سایفرتریس که با وزارت خزانه‌داری آمریکا هم همکاری می‌کند گزارشی منتشر کرد که ۴/۵ میلیون آدرس بیت‌کوین ایرانی را شناسایی کرده است و این گزارش نشان داد اگرچه فعالان بازار رمزارز در ایران با متصل شدن به IP آدرس کشور‌های اروپایی در بازار رمزارز‌ها فعالیت می‌کنند، اما مخفی نگه داشتن مکان اتصال با VPN امکان‌پذیر نیست و فعالیت گسترده ایرانیان در بازار رمزارز‌ها برای همه مشهود است.

اما سوال اساسی اینجاست که چقدر احتمال دارد بایننس سرمایه ایرانیان را بلوکه کند؟

امیرحسین نام‌آور، کارشناس و تحلیلگر بازار‌های مالی در گفتگو در رابطه با احتمال بلوکه شدن حساب ایرانی‌های فعال در بازار رمزارز‌ها گفت: من فکر نمی‌کنم بایننس حساب ایرانی‌ها را بلوکه کند، چون بلوکه کردن حساب ایرانی‌ها تاثیر زیادی بر بازار رمزارز‌ها دارد. بلوکه کردن حساب فعالان بازار رمزارز‌ها تبعات زیادی برای بایننس و آمریکا دارد و این کار عملا به مردم ضربه می‌زند.

این کارشناس در ادامه گفت: بلاکچین به وجود آمده تا در کنترل کسی نباشد و دست افراد را از معاملات کوتاه کند و اینگونه اقدامات با فضای بلاکچین همخوانی ندارد. علاوه بر این بلوکه کردن حساب ایرانی‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت بیت‌کوین داشته باشد و حتی باعث ریزش ۳۰ تا ۴۰ درصدی این ارز شود.

نام‌آور در ادامه گفت: البته احتمال هر اتفاقی وجود دارد، اما حتی اگر بایننس بخواهد حساب کسی را بلوکه کند به افراد فرصت انتقال دارایی می‌دهد و در نتیجه افراد می‌توانند دارایی خود را به کیف پول خود منتقل کنند.

نا‌م‌آور در رابطه با امکان احتمال اینکه صرافی بایننس احراز هویت را برای تراکنشات کوچک هم اجباری کند گفت: اگر این اتفاق بیوفتد فعالان بازار رمزارز‌ها باید از صرافی‌هایی استفاده کنند که از قوانین آمریکا در رابطه با خدمات ندادن به ایرانی‌های پیروی نمی‌کنند. از این نوع صرافی‌ها هم به وفور پیدا می‌شود و این اتفاق تازه نیست و مشابه اتفاقی است که برای فعالان بازار فارکس در ایران رخ داده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده