تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۱۷۲۹۱
سرویس خبر : انرژی

پیش بینی وقوع بحران آب در مناطق کم برخوردار

‌می‌متالز - امروزه دیده می‌شود در حالی که جمعیت مناطق مختلف کشور بویژه مناطق کمتر برخوردار در حال افزایش است، اما تغییراتی متناسب با افزایش جمعیت در بهبود دسترسی به منابع آب دیده نمی شود و با تداوم این شرایط امکان تهدید امنیتی بالا خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، از کمبود منابع آب ناشی از شرایط جغرافیایی کشور و تغییرات اقلیمی، تقاضای فزاینده آب (در تمامی بخش­های شرب، کشاورزی و صنعتی) و مدیریت ناکارآمد و ضعیف منابع آب می­توان به عنوان سه ضلع اصلی ایجاد کننده تنش آبی در ایران نام برد. تنشی که باتوجه به ماهیت و جایگاه منابع آبی تنها به بخش­های سه گانه خود محدود نشده و سایر بخش­های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و خود نیز از این بخش­ها تاثیر می­پذیرد. از این رو محدود ساختن مساله و بحران در بخش آب به چالش­هایی صرفا مصرفی و یا تولیدی نمی­تواند صحیح باشد و می­بایست سایر جنبه­ها و ابعاد آن­را نیز در نظر گرفت. بررسی اتفاقات و رویداد‌های اعتراضی در پی مسائل و مشکلات آبی در طی سال­های اخیر در کشور مانند تجمعات اعتراضی به انتقال آب در استان­های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان در طی چند سال گذشته و یا اعتراض اخیر مردم غیزانیه به مساله عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و مسائل و مشکلات پیش آمده ناشی از آن نشان می­دهد تنش آبی و مدیریت نادرست آن از یک مساله مدیریتی توزیع منابع آبی فراتر رفته و به مساله­ای امنیتی در حال تغییر وضعیت است.

این شرایط نشان می­دهد عدم توجه به مسائل اینچنینی می­تواند کشور را با چالش­های جدی بویژه در بعد امنیتی و حکمرانی مواجه سازد. نکته قابل توجه در این زمینه این است که مناطق بسیاری از کشور چه به لحاظ طرح­های انتقال آب (مانند طرح شیرین­سازی و انتقال آب دریا از استان­های حاشیه دریای مازندران به فلات مرکزی و یا از دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان به سایر مناطق شرق کشور) و چه به لحاظ تامین آب آشامیدنی سالم (مانند مناطق اکثر شهر‌های استان سیستان و بلوچستان و یا مناطقی مانند دهدز در خوزستان) دارای وضعیت مشابه مسائل و مشکلات معترضین سال­های گذشته و اخیر دیگر مناطق کشور هستند و در صورت عدم نگاه همه­جانبه به بحث مدیریت منابع آبی اینچنین مسائل و مشکلاتی قابل تکرار خواهد بود. از این رو ضرورت دارد که نخست باز تعریفی از امنیت داشته و نقش و جایگاه آب را در آن بصورت ویژه­ای لحاظ نمود و سپس رویکرد جدی­تری از دولت برای رفع مشکلات متعدد این بخش انتظار داشت.

باز تعریف امنیت

امروزه امنیت قابل تقلیل به یک امر تک متغیره مبتنی بر رویکرد نظامی نبوده و در سطوح و ابعاد مختلفی تعریف می­گردد. تحلیل­گران سال­های ۱۹۵۰ تا ۲۰۳۰ را به دو دوره اقتصادی (۱۹۵۰-۱۹۹۰) و زیست­ محیطی (۱۹۹۰-۲۰۳۰) تقسیم کرده­اند. در دوره نخست یا اقتصادی «امنیت ملی» ماهیت ایدئولوژیک و نظامی داشته و در دوره دوم برای امنیت ملی ماهیت امنیت غذایی، زیست محیطی و شغلی در نظر گرفته­ شده است. امنیت غذایی و شغلی (بویژه در کشور‌های دارای اقتصاد کشاورزی پررنگ) به منابع آب و شرایط مناسب محیط زیستی وابستگی دارد. از این رو در دوره دوم هر سه ماهیت مذکور وابستگی عدیده­ای به منابع آب و در پی آن «امنیت آب» داشته و بدون تامین آب کافی امنیت ملی نیز با چالش مواجه خواهد گردید. از این رو نادیده گرفتن و یا کم­توجهی به بحث مدیریت منابع آب در تمام سطوح آن تعریفی جز بی­توجهی و ایجاد اخلال در وضعیت امنیت ملی ندارد. درک و پذیرش اهمیت و جایگاه آب در این زمینه توسط سیاست گذاران و مدیران و در پی آن توانایی برنامه­ریزی و مدیریت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.


آب و امنیت

هنگامی که در یک جامعه اهمیت و جایگاه آب توسط دولت بخوبی درک نشود و مدیریت آن به غیراصولی­ترین شکل ممکن پیش برود و سازه محوری مبتنی بر منافع اقتصادی دولت یا بنگاه­های مرتبط با آن بر سیاست گذاری مبتنی بر توسعه پایدار ترجیح داده شود بی­گمان وضعیت منابع آب در تمام ابعاد و جنبه­ها با چالش جدی مواجه خواهد گردید. این شرایط که به نامناسب شدن وضعیت دسترسی به منابع آبی منجر می­گردد علاوه بر تضعیف بنیان­های اقتصادی و تولیدی و اثر نامطلوبی که بر امنیت غذایی، شغلی و زیست محیطی وارد می­کند حتی در عدم تخصیص بهینه آب آشامیدنی نیز اثرگذار خواهد بود. بی­گمان این عدم دسترسی کافی و مناسب به آب شرب خود یکی از مهم­ترین عوامل ایجاد نارضایتی و اعتراض به حکمرانی در بین مردم است. در این شرایط ناهنجاری­هایی، چون احساس تبعیض، ناامیدی، بی­اعتمادی به حاکمیت، مهاجرت به دیگر مناطق و درگیری­های اعتراضی در پی کمبود آب غیرقابل اجتناب خواهد بود. امری که به شدت موجب تنزل شاخص­های امنیت کشور خواهد گردید.

تغییر در سیاست و عملکرد در بستر امنیت پایدار

نخستین قدم در تامین امنیت پایدار داشتن درکی کامل و جامع از امنیت توسط دولت است که بر پایه آن به همه­ی عوامل موثر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، نظامی و... در کنار یکدیگر و در تعامل با یکدیگر توجه می­گردد. در چنین شرایطی است که به همان میزان که بنیان­های نظامی در شکل­گیری امنیت موثر تلقی می­شوند سایر بنیان­ها مانند بنیان­های اجتماعی هم مهم و حائز اهمیت در نظر گرفته می­شوند. در امنیت پایدار شناسایی و چاره اندیشی روند‌های منتهی به ناامنی دارای اهمیت است و با کنترل و مدیریت این روند‌ها از پدید آمدن ناامنی پیش­گیری می­شود. این نگاه بر خلاف نگاه سنتی به امنیت، از طریق سیاست­های امنیتی توسعه بخش و کاربرد استراتژی پیش­گیرانه به جای استراتژی واکنشی در پی دست­یابی به امنیت است. با وجود چنین رویکردی به امنیت سیاست و عملکرد در زمینه­ای مانند تامین آب به نحوی خواهد بود که پیش از شکل­گیری نارضایتی (در هر سطح و گستردگی) مساله پیش­گیری انجام شده باشد. در این شرایط دولت می­داند هزینه­کرد در بخش­های زیربنایی مانند آب بویژه در بعد آب شرب سرمایه­گذاری در بعد تامین امنیت پایدار است. هنگامی که این رویکرد به امنیت وجود داشته باشد و سیاست­گذاری منطبق بر آن باشد عملکرد‌های دولت نیز به سمت حل این­گونه مسائل پیش از هر گونه اعتراض و نارضایتی خواهد رفت.

نتیجه­ گیری

زیرساخت­های کشور مانند دسترسی به آب بویژه آب آشامیدنی در تامین امنیت پایدار بسیار اثرگذار و تعیین کننده است و عدم تامین این­گونه زیرساخت­ها می­تواند مشکلات و چالش­های جدی امنیتی ایجاد نماید. در طی سالیان گذشته نیز در بعضی از مناطق کشور در پی عدم تامین آب سالم و یا سیاست­های مغایر با انتظارات کشاورزان و بومیان پیرامون انتقال منابع آب اتفاقات اینچنینی رخ داده است. حال آنکه در نگاه امنیت پایدار پیش از ایجاد این گونه بحران­ها می­بایست پیش­گیری و رفع مشکل صورت بگیرد. امری که نیازمند یک برنامه­ریزی منسجم و رویکرد فعالانه­ی نهاد‌ها و سازمان­های ذی­ربط این بخش است. رویکرد، نوع برنامه­ریزی و سیاست گذاری دولت به سمت احاطه بر شرایط حال و آینده و برنامه­ریزی جهت جلوگیری از ایجاد وضعیتی که منجر به عدم رضایت، اعتراض و یا سایر جنبه­های تهدید کننده امنیت ­گردد بسیار مهم است.

در نبود این گونه نگاه است که امروزه دیده می­شود در حالی که جمعیت مناطق مختلف کشور بویژه مناطق کمتر برخوردار در حال افزایش است، اما تغییراتی متناسب با افزایش جمعیت در بهبود دسترسی به منابع آب دیده نمی­شود و با تداوم این شرایط امکان تهدید امنیتی بالا خواهد بود. این مساله در حالی رخ می­دهد که اسناد بالادستی بسیار خوبی مانند سیاست‌های کلی نظام در مورد منابع آب، راهبرد‌های توسعه بلندمدت منابع آب و برنامه ششم توسعه پیرامون بحث مدیریت منابع آب وجود داشته که خود می­تواند جهت برنامه ­ریزی و رفع مشکلات حوزه آب و بهبود شرایط آن موثر واقع شود.


سروش کیانی قلعه سرد / دکترای اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده