تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۱۷۳۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلار به چه قیمتی می‌رسد؟

‌می‌متالز - دور جدید مذاکرات وین این بار با حضور نمایندگان بانک و بیمه و نفت ایران آغاز شده است و به قول برخی حالا مذاکرات وارد مرحله واقع‌بینی شده و ظاهرا عموم مردم خوش‌بینی سابق را به آن ندارند. در چنین شرایطی منتظر چه اتفاقاتی در بازار ارز باید بود؟

به گزارش می‌متالز، دور جدید مذاکرات وین این هفته از سر گرفته شده است. با این تفاوت که این بار نمایندگان نفتی، بانکی و بیمه‌ای هم به مذاکرات می‌پیوندند تا برای نحوه آزادسازی اموال بلوکه شده و امکان فروش نفت و تبادل بانکی گفتگو کنند؛ بنابراین برخی معتقدند مذاکرات سیاسی وارد مراحل جدی‌تر شده و احتمالا به تبع آن روند بازار ارز در روز‌های آینده متفاوت از روز‌های اخیر باشد.

اما برخی دیگر باور دارند که خبر تغییر ترکیب کمیته مذاکره‌کننده ایرانی و نامشخص بودن زمان دور بعدی مذاکرات، که توسط رسانه‌های بین‌المللی تایید شد، سیگنال‌های منفی را به معامله‌گران بازار ارز ارسال کرده و به نظر می‌رسد مذاکرات احیای برجام به مرحله واقع‌بینی رسیده است.

در طرف دیگر ماجرا نیز سیگنال‌های داخلی خوبی برای بازار ارز وجود ندارد. از یک سو آمار‌های پولی اردیبهشت ماه مدعی افزایش استفاده از ظرفیت تنخواه‌گردان برای تامین کسری بودجه شده است و از سوی دیگر فاصله معنی‌داری نمیان عملکرد فروش نفت در مقایسه با ارقام پیش‌بینی شده در بودجه، دیده می‌شود.

ضمنا بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها در اردیبهشت ماه بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان پول توسط بانک مرکزی چاپ شده و پایه پولی ۶ درصد افزایش نسبت به ماه قبل تجربه کرده است. با وجود این‌ها برخی اعتقاد دارند موتور چاپ پول با سرعتی مشابه سه ماهه اول سال کار کند، حتی توافق در مذاکرات برجام نیز در میان‌مدت نمی‌تواند مانع از جهش تورم و در نتیجه افزایش نرخ ارز شود.

بدبینی‌ها به مذاکرات ادامه دارد؟
در ادامه پیش‌بینی تعدادی از مخاطبان تجارت‌نیوز درباره آینده بازار ارز، با در نظر گرفتن روند مذاکرات وین، را می‌خوانید:

«چون انتخابات تموم شد حالا همه چیز گرون میشه»

«قیمت دلار با این وضعیت تورم باید بره بالا تا تولید متضرر نشه؛ بنابراین توهم آمدن قیمت‌ها را باید بیخیال شد»


«آقازاده‌ها و قشر بسیار ثروتمند و با نفوذ اجازه نخواهند داد که دلار و مسکن ریزش قیمتی داشته باشد. اگر هم توافقی اتفاق بیفتد باز هم با کمک رسانه‌ها بر طبل بی‌ثمر بودن مذاکرات و برجام میکوبند همونطور که برجام قبلی هم همینکارو کردن و مدام گفتند برجام هیچ سودی نداشته»

«با قاطعیت عرض می‌کنم به هیچ عنوان آمریکا تحریم‌های ایران را در واقعیت بر نمی‌داره. دوره اوباما هم برنداشت. فقط روی کاغذ بود. هیچ بانکی حاضر به همکاری با ایران نبود و وقتی ایرانی‌ها به آمریکا اعتراض می‌کردند که چرا کسی با ما کار نمی‌کنه، اون‌ها هم جواب می‌دادند ما که نمی‌تونیم بانک‌ها و شرکت‌ها رو مجبور به همکاری با شما کنیم.

خلاصه این که دلتونو خوش به این چیزا نکنید. تا برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران توی مذاکرات نیاد، هر توافقی فقط روی کاغذ هست»

«دقیقا همش الکی هست بابا آمریکا تا ما کوتاه نیاییم برامون کاری نمیکنه این برجام هم فقط برای سرگرمی مردم ایران هست»

«به نظرم دلار تا ۲۹ تومن میره و دوباره برمی‌گرده به همین محدوده فعلی»

«وقتی دولت با ارزپاشی فقط می‌خواد بگه ما قیمت دلارو کنترل کردیم و جیب دلالارو پر میکنه حتی اگه دلار ۵۰ هم شد تعجب نکنید»

«با خروج آمریکا از برجام دولت برای کسری بودجه مجبوره دلار رو گرونتر بفروشه پس فکر ارزونی دلار رو از سرتون بیرون کنید»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده