تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۳۵۲
کد خبر: ۲۱۷۴۸۱
سرویس خبر : اجتماعی

وزارت اطلاعات رئیسی به چه کسی می‌رسد؟

‌می‌متالز - وزارت اطلاعات ابراهیم رئیسی به چه کسی می‌رسد؟ چند گزینه برای پست وزارت اطلاعات مطرح است و از میان آن‌ها دو نام احتمالا شانس بیشتری دارند؛ محمود نبویان و مصطفی پورمحمدی.

به گزارش می‌متالز، نام‌های کابینه رئیسی یکی یکی در حال تکمیل است. نام‌هایی که هنوز نه تایید شده و نه تکذیب. چهره‌هایی که برخی احتمال وزارت در آن‌ها بیشتر است و برخی کمتر.

یکی از گزینه‌هایی که اخیرا درباره وزارت اطلاعات دولت رئیسی مطرح می‌شود، نام محمود نبویان است. نماینده اصولگرای مجلس یازدهم. او این دوره از حوزه انتخابیه تهران به مجلس رفت.

محمود نبویان کیست؟
نبویان عضو جبهه پایداری است، دانشیار گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی است و پیش از این شاگرد محمدتقی مصباح یزدی، احمد مجتهدی تهرانی، میرزا جواد تبریزی، حسین وحید خراسانی و محمد فاضل لنکرانی بوده‌است.

اما نکته جالب درباره نبویان این است که او در انتخابات ۱۴۰۰ رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی در مازندران بود. حکمی که از جانب علی نیکزاد برای او صادر شد.

مواضع نبویان تند است و او یکی از مخالفان برجام است. از نظر او FATF «ابزاری در دست اسرائیل و آمریکاست و آن‌ها می‌خواهند سیستم اقتصادی نظام اسلامی را قفل کنند.» او همچنین گفته بود: «راه شکست تحریم‌ها مذاکره نیست، بلکه ایستادگی و موشک است.»

مصطفی پورمحمدی دوباره به دولت می‌رود؟
فرد دیگری که به‌عنوان وزیر اطلاعات دولت رئیسی از او یاد می‌شود مصطفی پورمحمدی است. کارنامه پورمحمدی برای وزارت اطلاعات حتما از کارنامه نبویان بهتر است. پورمحمدی، معاون برون مرزی و جانشین وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان بود.

بعد از آن در دولت اول احمدی‌نژاد وزیر کشور شد. بعد از آن ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشت. او در دولت اول روحانی هم وزیر دادگستری بود. اگرچه گفته بود که میلی به وزارت نداشته و با اصرار آقای لاریجانی و روحانی این پست را پذیرفته است.

پورمحمدی هم رابطه قدیمی با رئیسی دارد و سابقه کاری او در دولت‌های قبل می‌تواند او را به گزینه وزارت اطلاعات تبدیل کند. اما از چندی پیش فایل صوتی منتشر شد درباره اعدام‌های سال ۶۷ و نقش پورمحمدی در آن.

پورمحمدی سال ۹۷ در گفتگویی با تسنیم درباره آن جلسه و فایل صوتی گفته بود «من از حرکت امام دفاع کردم. از آن رسالتی که در قبال منافقین در ایامی که دادستان انقلاب بودم، دفاع کردم. من خیلی برای منافقین کیفرخواست صادر کردم و به دادگاه فرستادم. خیلی‌ها محکوم و اعدام شدند.»

به دلیل حواشی همان فایل صوتی ممکن است، پورمحمدی فعلا گزینه وزارت اطلاعات نباشد و رئیسی ترجیح دهد وزیر بی‌حاشیه‌ای اتتخاب کند.

علی عبدالهی چقدر به پاستور نزدیک است؟
علی عبدالهی، رئیس حفاظت قوه قضائیه دیگر گزینه‌ای است که برای وزارت اطلاعات نامش به میان آمده. اگرچه برخی می‌گویند عللی عبدالهی شانس چندانی برای این سمت ندارد، اما با توجه به جایگاه او در قوه قضاییه و همکاری‌اش با ابراهیم رئیسی ممکن است او هم یکی از گزینه‌ها باشد.

علی عبدالهی تیر ۹۸ به قوه قضاییه رفت. اژه‌ای در مراسم معارفه او گفته بود: عبداللهی قاضی و روحانی است و سالیان سال در دادسرای ویژه روحانیت با پیچیده‌ترین، محرمانه‌ترین و حساس‌ترین مسائل مربوط به حوزه سرو کار داشته و دارد.

شعار او هم در قوه قضاییه پاکسازی فساد بود و گفته بود تا قطع ریشه فساد اقتصادی آرام نمی‌نشینیم. حالا با توجه به شعار مبارزه با فساد رئیسی در دولت، ممکن است علی عبدالهی هم به دولت بیاید تا همراه رئیسی باشد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده