تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۶۲۱
کد خبر: ۲۱۷۷۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قلع: فلزی که همچنان بازاری صعودی دارد

‌می‌متالز - در حالی که کارشناسان در مورد احتمال به اتمام رسیدن سوپر سیکل کامودیتی‌ها که از بهار ۲۰۲۰ آغاز شده صحبت می‌کنند، اما تنها فلزی که می‌توان گفت روند قیمت آن همیشه رو به بالاست قلع می‌باشد.

به گزارش می‌متالز، قیمت انرژی، فلزات و کومودیتی‌ها می‌توانند وارد دوره رکود شده ۳۰ ٪ یا حتی ۵۰ ٪ از دست بدهند. شاخص دلار آمریکا می‌تواند به بالای ۱۰۰ برگردد. نرخ بهره می‌تواند افزایش یابد، ولی قلع فقط بالاتر می‌رود چرا که کمبود عرضه بسیار مشهودی دارد. تقاضای قلع صعودی است، ولی عرضه آن به لطف چندین دهه عدم سرمایه گذاری کافی در این بخش رو به بالا نمی‌باشد. در واقع از آوریل ۲۰۲۰ تا کنون قیمت قلع ماه به ماه روندی رو به بالا داشته است.

تقاضای سالانه قلع در حدود ۳۵۰ هزار تن است. بزرگترین تولید کننده چین است با آمار ۸۵ هزار تن در سال ۲۰۱۹ و پس از آن اندونزی با ۸۰ هزار تن و میانمار با ۵۴ هزار تن قرار دارند. چین، از طرفی بزرگترین مصرف کننده قلع نیز می‌باشد و علی رغم اینکه بزرگترین تولید کننده است، یک وارد کننده بزرگ نیز می‌باشد.

تقاضای قلع بیشتر مربوط به صنعت الکترونیک است که هیچ نشانه‌ای از کاهش در آن مشاهده نمی‌شود. لحیم‌ها تقریباً ۵۰ ٪ تقاضای سالانه قلع را تشکیل می‌دهند و باتری، ورق قلع اندود، مواد شیمیایی و ... باقیمانده تقاضای جهانی قلع را تشکیل می‌دهند.

انجمن بین المللی قلع می‌گوید، با تلاش‌های فزاینده برای استفاده از فناوری‌های سبز، تقاضای قلع تا سال ۲۰۲۵، به ویژه در بخش لحیم کاری، ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و به حدود ۴۵۰ هزار تن می‌رسد. جالب این که هیچ جایگزینی هم وجود ندارد و قلع برای اقتصاد کم کربن ضروری است. بدون آن الکترون‌ها جریان ندارند و باتری‌های خودرو‌های الکتریکی شارژ نمی‌شوند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده