تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۴۱۵
کد خبر: ۲۱۷۷۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، قانونی است؟

‌می‌متالز - سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان «۸ سال دردسرسازی برای دولت جدید» در برخی رسانه‌ها تاکید کرد که اجرای متناسب‌سازی در سال گذشته و تداوم آن در سال ۱۴۰۰، بر اساس منابع مندرج در قانون بودجه بوده و تعهد مازاد بر اعتبار نبوده است.

به گزارش می‌متالز، در پی انتشار گزارشی در نشریات کشور با عنوان «۸ سال دردسرسازی برای دولت جدید» این سازمان در گزارشی اعلام کرد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مطالبات ۱۰ ساله این قشر از جامعه بود که در سال ۱۳۹۹ از محل منابع مندرج در بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ اجرایی شد که رشد حدود ۴۵ درصدی حقوق بازنشستگان رضایت جدی آن‌ها را در پی داشت.

در ادامه آمده است: با توجه به اجرای متناسب‌سازی از مهر سال۱۳۹۹ منابع لازم برای تداوم متناسب‌سازی نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بند (و) تبصره ۲ منظور شده که با تغییراتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

در این گزارش می‌خوانیم: بر اساس ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و لحاظ ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در جزء (۱) بند (۲) تبصره (۲) تداوم متناسب‌سازی نیز از محل بخشی از منابع مذکور در حال اجرا است.

این گزارش نوشت: بنابراین، با توجه به موارد فوق اجرای متناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ و تداوم آن در سال ۱۴۰۰کاملا بر اساس منابع مندرج در قانون بودجه بوده و به هیچ عنوان تعهد مازاد بر اعتبار نبوده است (ایرنا)

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان دائمی شد
چندی پیش نیز، هیئت وزیران با هدف استمرار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان پس از پایان برنامه ششم توسعه، «لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» را تصویب کرد.

هیئت وزیران با هدف استمرار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان پس از پایان برنامه ششم توسعه و به منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع دغدغه و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران، «لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» را به تصویب رساند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در این مورد گفت که بر اساس مصوبه هیات دولت، همه بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز خودشان را دریافت می‌کنند و این موضوع مشمول بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز می‌شود.

به گفته وی، در قانون برنامه، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با عنوان «متناسب‌سازی» آمده است و لایحه‌ای که در دولت با عنوان همسان‌سازی تصویب شده، همان متناسب‌سازی است (فارس).

دولت این لایحه را برای تصویب به مجلس ارسال کرده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده