تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۱۷۸۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
از سال ۱۳۹۲ تا اسفند ۹۹ انجام شد؛

سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری توسط بخش خصوصی در معادن

‌می‌متالز - برپایه آمار‌ها و اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، از سال ۱۳۹۲ تاکنون برای ۴۷ طرح معدنی به ارزش ۷.۲ میلیارد دلار با استفاده از منابع بخش خصوصی اقدام شده که از این رقم ۲.۵ میلیارد دلار محقق شده است.

به گزارش می‌متالز، از آمار‌ها و اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است: ارزش سرمایه‌گذاری‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از ابتدای تاسیس تا پایان سال ۹۹ به بیش از ۲۱.۵ میلیارد دلار رسید.

این میزان سرمایه‌گذاری در راستای سیاست‌های کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت و با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است.

امسال نیز با احتساب بیش از یک میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار سرمایه گذاری، از ۲۳.۵ میلیارد دلار عبور می‌کند.

در همین حال میزان اشتغال ایجاد شده از سال ۹۲ تا پایان سال قبل به ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر رسید. در سال ۹۹ با تکمیل و افتتاح طرح‌های جدید، بیش از سه میلیارد دلار و ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی محقق و برای بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد شد.

امسال نیز برنامه راه اندازی بیش از ۱.۹ میلیارد پروژه در برنامه قرار دارد که اشتغال مستقیم آن از پنج هزار نفر عبور می‌کند.

سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدن و صنایع معدنی، علاوه بر ایجاد اشتغال، از یک سو توسعه مناطق کم برخوردار، تقویت زیرساخت‌های کشور و نیز کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی را در پی داشته و از دیگر سو، با اجرای برنامه‌های آموزشی و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سبب توانمند شدن بخش خصوصی شده است.

ایمیدرو در عین حال در سال‌های اخیر ماموریت‌های جدیدی از جمله صنعت گوهرسنگ ها، برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی طراحی و اجرایی کرده است.

ایمیدرو به ویژه در سالی که به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» مزین شده، اهداف فوق را در قالب دو استراتژی کلان «توسعه» و «توانمندسازی» شکل می‌دهد.

در این میان سرمایه گذاری و راه اندازی طرح ها، اکتشاف، فعال سازی معادن راکد، تنوع سازی در تامین مالی، بومی سازی، تقویت جایگاه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، توسعه برنامه‌های آموزشی و ... ذیل استراتژی‌های فوق انجام می‌شود.

جذب سرمایه از بخش خصوصی

یکی از اقدام‌های ایمیدرو در سال‌های اخیر تنوع بخشی به تامین مالی طرح‌ها بوده به طوری که از سال ۹۲ برای ۴۷ طرح، بیش از ۷.۲ میلیارد دلار سرمایه از بخش خصوصی اقدام شده که ۲.۵ میلیارد دلار آن محقق و برای بیش از هفت هزار نفر شغل ایجاد شده است.

سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری توسط بخش خصوصی در معادن

اکتشاف

انجام فعالیت‌های اکتشافی به عنوان اقدامی پایه‌ای به منظور تامین خوراک واحد‌های صنایع معدنی از جمله اقدامات اصلی ایمیدرو در حوزه توسعه بوده است.

اکتشاف پهنه‌ها در فاز‌های شناسایی و پی جویی در ۳۰ استان شامل ۱۰۴ پهنه در بیش از ۶۸۰ هزارکیلومتر مربع گستره کشور در حال اجراست که ۷۰ درصد آن تکمیل شده است.

نکته قابل توجه این است که محدوده‌های معدنی کشور شامل محدوده‌های اکتشافی، گواهی کشف و پروانه‌های اکتشافی کمتر از پنج درصد مساحت کشور است. از سوی دیگر طبق برنامه ایمیدرو، تا پایان سال جاری حفاری اکتشافی به مرز یک میلیون متر می‌رسد.

احیای ۵۰۰ معدن کوچک

طرح فعال سازی معادن کوچک و متوسط در نقاط مختلف کشور، با هدف فعال سازی معادن بخش خصوصی که به دلیل شرایط داخلی یا بین المللی نیمه فعال یا تعطیل شده اند، از آذر ماه سال ۹۷ تعریف و در سال ۹۸ عملیاتی شده است.

معادن کوچک و متوسط به دلیل گستردگی (۹۸.۳ درصد تعداد کل معادن کشور)، اشتغال زایی (۸۵ درصد سهم اشتغال معادن کشور) و تولید (۶۵ درصد سهم تولیدات معدنی کشور) دارای اهمیت است و می‌توانند در ایجاد اشتغال پایدار در بخش معدن و توسعه متوازن کشور، نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

با اجرای این طرح تا پایان سال ۹۸، تعداد ۱۴۶ معدن در مناطق کمتر توسعه یافته احیا شده و در سال ۹۹، تعداد ۲۵۳ معدن احیا و ۱۴ کارخانه فرآوری، احداث شد.

همچنین از ابتدای امسال تا ۲۳ خرداد ماه سال جاری نیز ۱۰۱ معدن کوچک، احیا و فعال شده است. بدین ترتیب تعداد کل معادن احیا شده بخش خصوصی از ابتدای اجرای طرح، به ۵۰۰ واحد معدنی رسیده است.

امروز افزون بر ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی در سطح کشور شناسایی شده که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. شمار مواد معدنی اکتشافی در کشور ۶۸ ماده است که سهم مصالح ساختمانی نسبت به فلزی غالب است.

ایران دارای ۱۰ هزار و ۴۰۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری است که پنج‌هزار و ۶۰۰ معدن آن فعال است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده