تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۲۱۷۹۷۷
سرویس خبر : انرژی

قول مساعد برای اتخاذ تدابیری در جهت کاهش قطعی برق

‌می‌متالز - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون درباره بررسی موضوع قطعی برق در کشور گفت که در این جلسه قول مساعدی برای اتخاذ تدابیری داده شد تا قطعی برق کاهش پیدا کرده و یا حتی تمام شود.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم رضایی با اشاره به جلسه فوق‌العاده امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: این جلسه با حضور مدیران وزارت نیرو و برخی از مسئولان نهاد‌های امنیتی جهت بررسی وضعیت برق و آب کشور به دنبال قطعی‌های اخیر تشکیل شد.

وی توضیح داد: معاون وزارت نیرو درباره میزان مصرف برق و علل قطعی آن گزارشاتی ارائه کرد. مدیرعامل آبفا نیز توضیحاتی درباره وضعیت آب کشور ارائه نمود. مرکز پژوهش‌ها هم گزارش بررسی‌های خود درباره علت قطعی برق و راهکار‌های کوتاه، میان و بلندمدت را ارائه کرد.

رضایی با بیان اینکه طبق گزارش ارائه شده میزان برق مصرف کشور نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، افزود: در این بین دولت ۵۸ هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهی دارد. وزارت نیرو هم باید طبق احکام قانون ۲۲۵ هزار مگاوات تولید برق می‌کرد که طی سالیان اخیر تنها ۱۱ هزار مگاوات تولید برق داشته است. در این شرایط بیش از ۱۹۸ دستگاه ماینر هم کشف شده که ۵۷۷ مگاوات برق مصرف کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ذوالفقاری معاون وزیر کشور نیز گزارشی پیرامون اعتراضات در کشور با قطعی برق ارائه کرد، گفت: در نهایت این موضوع بیان شد که تدابیری در دستگاه‌های امنیتی همچون شورای عالی امنیت ملی اندیشیده شده تا دیگر شاهد قطعی برق در کشور نباشیم. قول مساعد دادند که قطعی برق کاهش یافته و یا حتی تمام شود.

رضایی با بیان اینکه باید دولت بدهی‌اش را به بخش خصوصی پرداخت کند، گفت: در این جلسه تاکید داشتم که با پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی و بخش خصوصی هم به تعهداتش برای تولید برق عمل می‌کند. دولت باید پای کار آمده و برای افزایش تولید اقدامات جدی انجام دهد. همچنین لازم است در نیروگاه‌های تجدیدپذیر مثل نیروگاه‌های بادی و خورشیدی نیز سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در اصلاح الگوی مصرف به فرهنگ‌سازی نیاز است، به موضوع لزوم نصب کنتور هوشمند اشاره و اظهار کرد: لازم است قانون اصلاح الگوی مصرف به درستی اجرا شده و صنایع بزرگ نیز برق خودشان را تامین کنند. در این بین دولت به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده برق در کشور باید اصلاح الگوی مصرف را از خود شروع کند.

رضایی در پایان تاکید کرد: باید در صنعت هسته‌ای جهت تولید برق سرمایه‌گذاری صورت گیرد، چون عقب هستیم. در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر رقم بالایی بدهی خارجی دارد. اگر در این سال‌ها در صنعت هسته‌ای سرمایه‌گذاری لازم صورت می‌گرفت و واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر به بهره‌برداری می‌رسید کمتر دچار قطعی برق بودیم. این همان تاکیداتی است که مقام معظم رهبری در دهه ۸۰ داشتند مبنی بر اینکه به ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز داریم پس سرمایه‌گذاری در صنعت هسته‌ای جهت تولید برق امری ضروری محسوب می‌شود.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده