تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۱۸۲۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

تبعات سنگین قطعی برق در حوزه فولاد

‌می‌متالز - از روز گذشته هیجانات در بازار فولاد کمتر شده و شاهد منطقی‌تر شدن اوضاع بازار هستیم. در نهایت کف حقیقی قیمت بازار میلگرد که مربوط به محصولات موجود از دپو است بین دو کانال شانزده هزار و پانصد الی شانزده هزار و ششصد در نوسان است و شرایط نسبت به دو روز قبل رو به ثبات بیشتر است و تعداد فروشندگان محصولات موجود رو به افزایش هستند.

به گزارش می‌متالز، هرچند که حجم بالای اخبار منفی اقتصادی برخی بازار‌های داخلی را مستعد ورود به فاز التهاب کرده است.

افزایش نرخ‌های جهانی، افزایش نرخ نیما، قطعی برق، نقد شوندگی این بازار و … همه محرک‌های جدی این بازار در چند ماه اخیر بودند. با یک نگاه به روند قیمتی از سال گذشته تا امسال، بازار فولاد از موج تورم پیشی گرفته است.

وضعیت نابه سامان بازار فولاد از یک تصمیم غلط و غیرکارشناسی و با جرقه کاهش و قطع برق فولادی قوت گرفت البته برخی، از این شرایط استفاده کرده و به افزایش بیشتر قیمت، دامن زدند.

دولت می‌بایست در تصمیمات این چنینی نگاه همه جانبه داشته باشد، تیرماه زمان پرداخت مالیات هاست با قطعی برق دولت جلوی تولید را گرفته و تولیدکننده را با پرداخت مالیات و دیگر تعهداتش رها کرده است.

در هر اقتصادی فارغ از تبعیت هر تفکر اقتصادی، اصل تعادل باید برقرار باشد. به عبارتی در هر بحرانی که پیش می‌آید دولت‌ها سیاست‌هایی را در پیش می‌گیرند که در کوتاه مدت فشار کمتری به کل بدنه اقتصاد وارد شود و از طرف دیگر اصل بحران در کوتاهترین زمان ممکن برطرف گردد.

در صورتیکه با اقدام وزارت نیرو در راستای قطع برق واحد‌های تولیدی فولاد و سیمان، شوک سنگینی به این بازار وارد شد که قطعا تبعات سنگینی در آینده برای این حوزه دارد. قطع برق هم بر کنترل قیمت و هم سیاست‌های صادراتی تاثیر منفی می‌گذارد.

زمانیکه تولید شمش به علت قطع برق با افت روبرو می‌شود متعاقبا تولید کنندگان آهن اسفنجی برای جبران کاهش تقاضا به صادرات روی می‌آورند. به عبارتی مصرف برق در فرایند تولید آهن اسفنجی ۱۵% مصرف برق برای شمش فولاد است و کمبود برق صنایع موجب تولید بیشتر آهن اسفنجی به جای فولاد می‌شود.

طبق ابلاغ دولت، فعلا استفاده از ۱۰% دیماند برای صنایع انرژی بر مثل فولاد مجاز بوده و لذا واحد‌های ذوب و کوره قوس EAF قطعا تعطیل هستند. به معنی دیگر، تولید آهن اسفنجی فولادسازان بزرگ که انرژی عمده آن گاز طبیعی است، با قدرت ادامه دارد و با توجه به اینکه آهن اسفنجی دارای عمر محدود بوده و بایستی هرچه سریعتر مصرف شود، با توجه به چشم انداز کمبود برق طی ۲ ماه آتی فولادسازان عمده بزودی اقدام به عرضه آن در بورس کالا کرده و در صورت عدم وجود مشتری، اقدام به صادرات آهن اسفنجی خواهند نمود.

(قیمت صادراتی هر تن آهن اسفنجی عیار ۹۰% در بنادر ایران حدود ۴۳۰$/تن است که معادل ۷۰% قیمت شمش فولاد است). با توجه به آنکه تحویل محموله‌های صادراتی ۴۵ تا ۶۰ روز طول می‌کشد در نتیجه در دو ماه بعد که مساله برق کم رنگ‌تر می‌شود تولیدکنندگان آهن اسفنجی معطوف به تعهدات صادراتی خود هستند و محصول کافی برای عرضه به بازار نخواهند داشت.

این درحالیست که پس از رفع مشکل برق شاهد سرازیر شدن تقاضای بالای تولیدکنندگان شمش به بازار خواهیم بود و همین امر منجر به محدویت عرضه و افزایش قیمت آهن اسفنجی خواهد شد که افزایش قیمت آهن اسفنجی از دو جهت مشکل ساز است، یکی از پیامد‌های این امر آنست که پس از رفع مشکل برق، قیمت شمش افت نخواهد کرد به این علت که قیمت تمام شده آن بالاست در نتیجه احتمال کاهش قیمت میلگرد در دو ماه بعد به سادگی رخ نخواهد داد و در نهایت با این رویکرد و با توقف تولید شمش، قیمت مقاطع بالا خواهد رفت و این امر به رکود بیشتر بازار پس از این دو ماه دامن خواهد زد.

پیامد مهم دیگر به سبب بالا رفتن قیمت آهن اسفنجی این است که تقاضای گندله و کنسانتره در بورس هم افزایش خواهد یافت که بالطبع قیمت آن‌ها را نیز بالا می‌برد که متاسفانه پایین آمدن قیمت مواد معدنی به سادگی و سرعت انجام نمی‌پذیرد.

این دستور العمل کل تولید زنجیره فولاد کشور را برای یک دوره حداقل یک تا دو ماهه دچار اختلال خواهد کرد و سبب بالا رفتن قیمت مواد اولیه می‌شود که بازگشت به قیمت‌های فعلی را به سختی ممکن می‌سازد و بازگشت به قیمت فعلی در آن زمان هم، دوباره رکود در بازار ایجاد می‌کند که موجب کاهش در تولید می‌شود.

به همین خاطر هر چه دوره محدودیت مصرف برق طولانی‌تر باشد عمق فاجعه بیشتر خواهد شد چرا که در کنار عدم تولید واحد‌های تولیدی باید به تعهدات سنگین خود در مقابل دولت و بانک‌ها پایبند باشند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده