تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۲۳
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۱۸۲۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دلار توان شکست مرز ۲۵ هزار تومانی را نشان نداد

شکاف انتظاری در بازار سکه

‌می‌متالز - روز دوشنبه، سکه امامی از سطح ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که شماری از معامله‌گران تصور می‌کردند، فلز گرانبهای داخلی در روز سوم هفته، افزایش قیمت را تجربه کند. به گفته فعالان، بخشی از سکه‌بازان به امید افزایش بهای اونس طلا در شروع بازار‌های جهانی، از روز یکشنبه در موقعیت خرید قرار گرفتند.

به گزارش می‌متالز، با این حال روز دوشنبه اونس طلا حداقل تا ساعت ۳ بعدازظهر رفتار صعودی از خود نشان نداد و در مقطعی حتی مرز هزار و ۸۰۰ دلاری را از دست داد. این موضوع موجب شد که سکه امامی در بازار داخلی با افزایش فروش‌ها مواجه شود و با ۴۰ هزار تومان کاهش به بهای ۱۰ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان برسد.

در واقع روند بازار طلا در روز دوشنبه، انتظارات معامله‌گران سکه را دچار شکاف و تغییر کرد و همین موضوع موجب شد که فلز گرانبهای داخلی رفتار کاهشی از خود بروز دهد. در بازار ارز نیز دلار چندان به کمک سکه‌بازان نیامد و روند آرام و کم‌نوسانی را تجربه کرد. دیروز اسکناس آمریکایی توان عبور از مرز ۲۵ هزار تومانی را از خود نشان نداد و با رشد جزئی ۱۰ تومانی به محدوده ۲۴ هزار و ۹۴۰ تومان رسید.

رفتار دلار بر تابلوی صرافی‌ها

در روزی که دلار در بازار آزاد نوسان چندانی نداشت، قیمت این ارز بر تابلوی صرافی‌های بانکی رشد معناداری را تجربه کرد. دیروز صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان تعیین کردند که ۱۵۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. بخشی از معامله‌گران باور داشتند که دلیل این افزایش قیمت، تلاش بازارساز برای فروش دلار در قیمت‌های بالاتر پیش از احیای توافق هسته‌ای بود. در واقع عده‌ای باور داشتند، بازارساز در اصطلاح بازیگران ارزی، به‌دنبال «بالا فروش کردن» دارایی‌های ارزی خود پیش از افت احتمالی اسکناس آمریکایی است. این گروه باور دارند که ایران به‌زودی به احتمال زیاد با طرف‌های برجام به توافق خواهد رسید و با احیای برجام، قیمت دلار سیر نزولی خواهد گرفت.

این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، هدف بازارساز از افزایش قیمت دلار صرافی‌های بانکی، جلوگیری از ورود تقاضای آربیتراژی به بازار بود. در واقع این عده باور ندارند که افت قیمتی شدیدی در راه است، بلکه معتقدند، بازارساز برای جلوگیری از برگشت دلالان و نوسان‌گیران، قیمت فروش ارز صرافی‌های بانکی را بالا می‌برد. زمانی که قیمت دلار بازار آزاد با صرافی‌های بانکی فاصله زیادی پیدا می‌کند، بخشی از دلالان به قصد کسب سود از این فاصله در صف خرید صرافی‌های بانکی قرار می‌گیرند. در واقع تقاضای کاذبی وارد بازار می‌شود که می‌تواند رفتار سایر معامله‌گران را تحت تاثیر قرار دهد. بازارساز با بالا آوردن قیمت معمولا سعی می‌کند مانع از ورود این نوع تقاضا به بازار شود.

شرایط برگشت در بازار سکه

به گفته فعالان، در‌صورتی‌که در روز جاری، دلار از خط ۲۵ هزار تومان عبور کند، امکان برگشت سکه به بالای سطح ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بسیار جدی خواهد شد. البته سکه‌بازان همچنان نیم نگاهی به بازار طلا نیز دارند و خط هزار و ۸۰۰ دلاری این بازار می‌تواند موقعیت معاملاتی بازیگران سکه را دچار تغییرات معناداری کند. به گفته تحلیلگران فنی، سکه با وجود افت روز دوشنبه، از حمایت محکم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برخوردار است و تا زمانی که حمایت یاد شده دچار شکست نشود، فروشندگان بزرگ وارد بازار نخواهند شد. با این حال، سکه برای رشد نیز نیاز به حمایت عوامل بنیادی اونس طلا و دلار دارد. تا زمانی که خصوصا دلار رشد معناداری را تجربه نکند، خرید‌های بزرگی نیز در بازار سکه صورت نخواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده