تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۳۴
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۱۸۲۸۱
سرویس خبر : انرژی

رشد ۱۲۷ درصدی سودخالص پتروشیمی مارون

‌می‌متالز - سود خالص شرکت پتروشیمی مارون در سال ۹۹ رشد بیش از ۱۲۷ درصدی را ثبت کرد. براین اساس سود خالص این شرکت در سال ۹۹ معادل ۱۱۶ هزار و ۳۹۱ میلیارد و ۱۹۲ میلیون ریال بود.

به گزارش می‌متالز، این رقم در سال گذشته معادل ۵۱ هزار و ۱۸۶ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال بود. همچنین سود هر سهم این شرکت از ۶ هزار و ۳۹۸ ریال در سال ۹۸ به ۱۴ هزار و ۵۵۳ ریال در سال ۹۹ رسیده است. درآمد‌های عملیاتی این شرکت در سال ۹۹ با رشد بیش از ۷۶ درصد به ۲۱۱ هزار و ۳۴۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال رسیده است. این شرکت دارای چهار واحد تولیدی الفین، اتیلن‌گلایکول، پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین است. واحد الفین شرکت پتروشیمی مارون با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن اتیلن یکی از معدود مگا الفین‌های به بهره‌برداری رسیده جهان است. این واحد عظیم با تولید سالانه یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن اتیلن گرید پلیمری و ۲۰۰ هزار تن پروپیلن گرید پلیمری به‌عنوان محصولات اصلی در تبدیل هیدروکربن‌ها به مواد پلیمری و پتروشیمیایی نقش اساسی دارد. محصولات ارزشمند دیگری مانند، متان و هیدروژن نیز به‌عنوان محصولات جانبی در واحد الفین تولید می‌شوند.

رشد ۱۲۷ درصدی سودخالص پتروشیمی مارون

همچنین ظرفیت طراحی واحد اتیلن‌گلایکول مارون ۴۴۳ کیلوتن در سال است. واحد پلی‌پروپیلن شرکت پتروشیمی مارون نیز با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال توانایی تولید انواع گرید‌های پلی‌پروپیلن را دارد. این میزان تولید پروپیلن در شرکت پتروشیمی‌مارون با مجموع تولید این محصول در چهار شرکت ایرانی مشابه که پیش از این به بهره‌برداری رسیده بودند، برابری می‌کند. پتروشیمی مارون نخستین تولیدکننده گرید PP HIFAX در ایران است که این کوپلیمر‌هتروفاز کاربرد گسترده‌ای در صنعت خودروسازی دارد. از سویی باید گفت شرکت پتروشیمی مارون برای تولید سالیانه ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) طراحی‌شده است. این واحد توانایی تولید ۲۱ گرید مختلف پلی‌اتیلن سنگین را دارد که محصولات پرارزش آن برای ساخت جعبه‌های مختلف، صندوق‌های حمل مواد، بطری، مواد آرایشی و بهداشتی، ظروف روغن، فیلم‌های کشسان، الیاف با مقاومت بالا، عایق کابل، لوله‌های فشار بالا و انواع فیلم‌های بسته‌بندی کاربرد فراوان دارد.

مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته

شرکت در سال ۹۹ به‌منظور بهره‌وری و افزایش ظرفیت تولید در واحد‌های تولیدی مجتمع اقداماتی را انجام داده که مهم‌ترین آن‌ها شامل خالص‌سازی اتیلن‌اکساید، پروژه‌های جمع‌آوری گاز‌های مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب، احداث واحد LD/ EVA , Swing HDPE / LLPE،۱۵۰۰ NGL- و پروژه جمع‌آوری و حذف ترکیبات آلی فرار از سطح تصفیه‌خانه مارون است.

در زمینه خالص‌سازی اتیلن اکساید بنا بر گزارش شرکت باید گفت که واحد EG/ EO پتروشیمی مارون مطابق طراحی ۴۴۳ هزار تن در سال اتیلن‌گلایکول‌ها را تولید می‌کند. در طراحی پایه امکان تولید ۳۶ هزار تن در سال اتیلن‌اکساید نیز دیده‌شده بود. با توجه به روند قیمت‌های جهانی گلایکول، نیاز بازار و لزوم گسترش سبد تولید محصولات، پروژه خالص‌سازی اتیلن اکساید در دستور کار قرارگرفته است. نتایج اولیه نشان می‌دهد که طراحی اولیه قابلیت تولید تا ۴۵ هزار تن در سال اتیلن‌اکساید خالص را دارد.

پروژه‌های جمع‌آوری گاز‌های مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب

همچنین در پروژه‌های جمع‌آوری گاز‌های مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب شرکت با هدف حفظ پایداری، استمرار و افزایش خوراک و رساندن به ظرفیت اسمی کارخانه بازیابی اتان به‌عنوان مبدأ خوراک ورودی واحد‌های پایین‌دستی اقدام به شناسایی مشکلات و موانع موجود در واحد‌های بالادست کارخانه بازیابی اتان کرده است. میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه مطابق اسناد مشاور ۱۶۷ میلیون دلار است (که این مبلغ شامل هزینه پروژه آماک و هزینه مشاور MC پتروشیمی مارون نیست). این پروژه شامل ۸ پروژه دیگر است که مطالعات اولیه ۴ پروژه آن انجام و مناقصه هم انجام‌شده و به‌صورت EPC در حال انجام است و مناقصه ۴ پروژه دیگر در قالب یک پروژه EPC درحال انجام است. درصد پیشرفت فیزیکی پروژه ۶۹/ ۱۲ درصد در مقابل ۲۱/ ۳۰ درصد پیشرفت برنامه‌ای است.

طرح‌های سرمایه‌گذاری این شرکت بزرگ پتروشیمی

شرکت پتروشیمی مارون در سال ۱۳۸۹ به میزان۴۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی بوشهر را خرید. «پتروشیمی‌بوشهر» یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی در نوع خود در کشور است. این شرکت مسوول اجرای طرح‌های شیرین‌سازی خوراک با ظرفیت ۳۲۰ میلیون فوت‌مکعب در روز گازترش، بازیابی اتان ۲ میلیون و ۴۶۴ هزار تن در سال، کراکر اتان با ظرفیت یک‌میلیون تن در سال، متانول با ظرفیت یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال، اتیلن گلایکول‌ها با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال و پلیمر سنگین و سبک خطی با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال است. واحد استحصال اتان این شرکت در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ و واحد متانول نیز در آبان ماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است. پیشرفت واقعی کل طرح معادل ۷۸/ ۵۵درصد در مقابل ۱۹/ ۵۷ درصد برنامه‌ای تا پایان اسفند ۱۳۹۹ است.

پتروشیمی سلمان فارسی

شرکت وابسته پتروشیمی سلمان فارسی در سال ۱۳۸۸ باهدف اجرای طرح تولید پروپیلن از گاز پروپان طی فرایند PDH توسط شرکت پتروشیمی سلمان فارسی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به ظرفیت اسمی سالانه ۴۵۰ هزار تن در سال تاسیس شد. مارون مالک ۳۴ درصد از سهام این شرکت است. کل هزینه‌های اجرای طرح به مبلغ ۲۶۳ میلیون و ۹۹۲ هزار یورو برآورد شده است. پیش‌بینی می‌شود این طرح امسال به بهره‌برداری برسد.

شرکت آمیزه‌های پویا پلیمری

این شرکت با مشارکت ۶۰ درصدی شرکت پتروشیمی مارون با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن در سال انواع آمیزه‌های پلیمری (کامپاند) در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

طرح پتروشیمی ایلام

طرح الفین سیزدهم یکی از طرح‌های برنامه پنج‌ساله چهارم است که دارای واحد‌های فرایند الفین (برای تولید اتیلن و پروپیلن) و واحد پلی‌اتیلن سنگین به ظرفیت ۳۰۰ میلیون تن در سال بوده و شامل تاسیسات جانبی ازجمله واحد‌های تامین آب، برق و بخار است. عملیات اجرایی فاز اول این مجتمع در آبان‌ماه ۱۳۹۲ تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است و واحد پلی‌اتیلن سنگین نیز از آن زمان در مدار تولید هستند. در فاز دوم مجتمع پروژه سولفور‌زدایی در آبان ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است. همچنین پکیج گوگردزدایی SRP قرار است تا خرداد ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری برسد. طبق توافقات صورت گرفته با هلدینگ خلیج‌فارس طی جلسه مدیریتی مقررشده، واحد الفین حداکثر تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری و تولید برسد.

طرح‌های توسعه‌ای در دست مطالعه شرکت

پتروشیمی مارون همچنین چهار طرح در دست مطالعه دارد که شامل NGL ۳۱۰۰، آب‌شیرین‌کن، بررسی تصفیه فاضلاب شهرستان ماهشهر و پروژه PACKAGER.O است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده