تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۲۱۸۴۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس در هفته‌ای که گذشت؛

سیگنال‌های مثبتی که سهامداران بورسی را امیدوار می‌کند

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس، از تحول بزرگ فرهنگی آموزشی بازار سرمایه خبر داد و گفت: تحول فرهنگی آموزشی بازار سرمایه مأموریت جدید بورس است.

به گزارش می‌متالز، در هفته گذشته روند نسبتا مثبت بورس باز هم ادامه داشت که به گقته کارشناسان از تعدادی سیگنال از جمله لغو برخی تحری‌های آمریکا علیه ایران نشات می‌گیرد. همچنین در روز‌های گذشته به جز نتیجه مذاکرات برجام کاهش نرخ سود بین بانکی و احتمال تزریق نقدینگی به بازار سهام جو مثبتی را ایجاد کرد و به نظر می‌رسد افزایش تقاضا و کاهش قفل صف‌های فروش نتیجه افزایش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه شده است.

در واقع بازار سرمایه در آغاز کار خود در روز چهارشنبه ۲۳تیرماه، با روندی منفی کار خود را شروع کرد، اما در نهایت تحت تاثیر لغو برخی از تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران شاخص کل مثبت شد و با ۱۶۵۳ واحد مثبت در کانال یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد قرار گرفت و ۰٫۱۳ درصد رشد را ثبت کرد.

در حالی که در این هفته بازار سهام عملکردی تقریبا متعادل داشت، برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که هفته آینده بازار سهام روند مثبتی را خواهد داشت و شاخص کل احتمالا در کانال یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد قرار بگیرد و نسبت معاملات هم به نظر می‌رسد با افزایش روبرو باشد.

این در حالی است که اولین روز هفته، در ارتفاع یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۹۶ واحد منفی و ۰٫۰۲ درصد افت در محدوده ۳۹۲ هزار واحد ایستاد.

در ابتدای هفته گذشته، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، با ارسال نامه فوری به وزارت نفت، از بیژن زنگنه خواست تا اطلاعات مربوط به خوراک و فراورده‌های شرکت‌های پالایشی برای سه‌ماهه آخر سال ۹۹ را اعلام کند تا مطابق اساسنامه، ۱۰ روز پس از انتشار آگهی مجمع عمومی سالانه این شرکت‌ها برگزار شود.

دهنوی در آخرین روز معاملات هفته گذشته نیز با اشاره به طرح حمایتی سازمان برای سهامداران خرد، از به اجرا رساندن طرح حمایتی اسفند سال گذشته برای آرامش خاطر سهامداران خبر داد و گفت: اینکه افرادی سهامی را بالاتر از ارزش واقعی آن خریداری کردند یک ناراحتی ایجاد می‌کند و اینکه مجبور شوند همان سهام را کمتر از قیمت واقعی آن به فروش برسانند ناراحتی مضاعفی را به ویژه برای سهامداران خرد موجب می‌شود؛ بنابراین طرحی را به اجرا رساندیم مبنی بر اینکه کسانی که تا اردیبهشت ۱۴۰۱ پرتفوی خود را حفظ کنند، می‌توانند از تضمین سود ۲۵ درصدی استفاده کنند.

همین امروز نیز رئیس سازمان بورس، از تحول بزرگ فرهنگی آموزشی بازار سرمایه خبر داد و گفت: تحول فرهنگی آموزشی بازار سرمایه مأموریت جدید بورس است. در ارزیابی نهایی برای ما مهم این است که بازار سرمایه تا چه حد به تولید، اشتغال و سرمایه گذاری در کشور کمک کرده است و شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، با کمک به فرهنگ سازی و آموزش نقشی بسزایی در نیل به این اهداف ایفا می‌کند.

هرچند با وجود همه سیگنال ها، روند پیش روی بورس مثبت و ارزنده ارزیابی می‌شود، اما پس از رشد مناسب بازار در یک ماه اخیر و رسیدن شاخص به مقاومت روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی، توصیه کارشناسان این است که احتیاط و پرهیز از رفتار‌های هیجانی لازم مد نظر قرار گیرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده