تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۲۱۸۶۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت هر پاکت سیمان به بیش از ۷۰ هزار تومان رسید

‌می‌متالز - در بازار قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۴ هزار تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش می‌متالز، در حال حاضر قطعی برق و افزایش هزینه‌های تولید عاملی شده تا کارخانجات سیمان حدود سی درصد از تولیدات خود را کاهش دهند و این کمبود عرضه باعث بهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده است. به نحوی که در بازار قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۴ هزار تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است.

در همین ارتباط پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به قطع برق صنایع سیمان و تعطیل شدن برخی کارخانجات سیمان گفته است: یک هفته است که سیمان در بازار نایاب شده و اگر کسی بتواند سیمان از عامل فروش تهیه کند، ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان برای هر پاکت می‌پردازد.

وی عامل کمبود سیمان در بازار را کاهش ۶۰ درصدی ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدکننده و قطعی برق کارخانه‌های سیمان عنوان کرد و گفت: تبعات افزایش قیمت مصالح ساختمانی خصوصاً سیمان و میلگرد در افزایش قیمت تمام شده ساخت‌وساز بروز خواهد کرد، حتی بسیاری از کارگاه‌های ساخت‌وساز تعطیل خواهند شد و دود این گرانی مسکن به چشم مردم می‌رود.

البته ابراهیم غلام زاده هم به عنوان تولیدکننده سیمان به تسنیم گفته است: صنعت سیمان با افزایش هزینه‌های تولید مواجه است به نحوی که در سال‌های ۹۳ تا ۹۸ اکثر کارخانجات با زیان انباشته مواجه بوده و نتوانسته اند این صنعت را نوسازی کنند به نحوی که توان تولید سیمان کشور کاهش یافته است.

وی به اشاره به اینکه نوسازی در صنعت سیمان کشور نیازمند واقعی شدن قیمت سیمان است، گفت: قیمت جهانی سیمان فله تنی یک و نیم میلیون تومان (حدود ۶۰ دلار) است و در ایران نیز باید قیمت سیمان هفتاد هشتاد درصد قیمت جهانی باشد که حدود تنی یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزار تومان می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر مصوبه مجلس که ساخت سالی یک میلیون مسکن هست اجرایی شود، با توجه به اینکه برای ساخت هر واحد حداقل ۱۰۰ تن سیمان نیاز هست، حداقل ۱۰۰ میلیون تن سیمان نیاز داریم. این در حالی است که تولید واقعی سیمان کشور سالیانه حدود ۸۰ میلیون تن می‌باشد و برای ساخت این واحد‌ها ۲۰ میلیون تن کمبود سیمان خواهیم داشت.

به گفته این تولیدکننده سیمان، باید با واقعی کردن قیمت سیمان به صنعت سیمان کمک کرد تا نیاز‌های آینده کشور به سیمان مرتفع شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده