تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۲۱۸۸۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مصوبه جدید سازمان بورس برای تقویت بازار اولیه

‌می‌متالز - سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام‌پروژه را با هدف تقویت بازار اولیه و هدایت نقدینگی به پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی، تصویب کرده است.

به گزارش می‌متالز، میثم طهماسب‌زاده، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار، از تصویب دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام‌پروژه در جلسه هیات مدیره سازمان خبر داد و گفت: دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام‌پروژه با هدف تقویت بازار اولیه و هدایت نقدینگی به پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی به تصویب رسیده است.

وی افزود: شرکت سهامی عام‌پروژه شرکتی است که به شکل سهامی عام و با مکانیزم پذیره‌نویسی عمومی و به منظور تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های کلان اقتصادی که دارای توجیه فنی و اقتصادی است، تشکیل می‌شود.

به گفته رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای، حداقل سرمایه لازم جهت صدور مجوز عرضه عمومی برای شرکت پروژه پنج هزار میلیارد ریال است. برای عرضه عمومی شرکت‌های مذکور، مؤسسان باید حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد کرده و صد در صد مبلغ اسمی هر سهم تعهد شده را به شکل نقد یا غیرنقد تأدیه کنند.

محدودیتی برای آوردی نقدی نیست

وی با اشاره به تاثیر این مصوبه بر تقویت بازار اولیه گفت: محدودیتی در میزان آورده غیرنقدی برای موسسان وجود ندارد، اما آورده غیرنقدی صرفا باید شامل پروژه یا پروژه‌های انتقالی در زنجیره تولید و اجزا و متعلقات آن، مانند زمین، ساختمان و تاسیسات محل پروژه، ماشین‌الات مربوطه، در راستای موضوع اصلی فعالیت شرکت تأسیس شده باشد.

طهماسب‌زاده ادامه داد: دارایی مذکور باید فاقد هرگونه معارض و محدودیت نقل و انتقال باشد. همچنین دارایی‌های نامشهود از قبیل برند، علائم تجاری و دانش فنی و تخصصی به عنوان آورده غیرنقدی مورد قبول نیست.

لزوم اخذ مجوز‌های لازم

وی افزود: مؤسسین باید پیش از ارائه درخواست به سازمان مجوز‌های قانونی مربوطه را از متولیان امر در وزارتخانه‌های مربوطه یا مراجع ذی‌صلاح که متخصص در حوز هر صنعت هستند، دریافت کنند. همچنین موسسان الزام دارند تا زمان اتمام پروژه در شرکت حضور داشته باشند و تضامینی از جمله قسمتی از سهام آن‌ها جهت اتمام پروژه در زمانبندی اعلامی در وثیقه بورس مربوطه قرار گیرد.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای خاطرنشان کرد: این شکل تاسیس می‌تواند ضمن کمک به توسعه کشور، امکان رونق تولید و اشتغال را در راستای اقتصاد مقاوتی فراهم آورد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده