تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۱۸۹۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برای نخستین بار در بورس کالا انجام شد؛

فروش محصولات پتروشیمی با قرارداد «کشف پریمیوم»

‌می‌متالز - برای نخستین بار قرارداد‌های بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا در قالب معاملات کشف پریمیوم کلید خورد تا ابزاری تازه برای فعالان صنعت پتروشیمی از مسیر بورس کالا ایجاد شود.

به گزارش می‌متالز، رئیس هیأت مدیره کارگزاری ایساتیس پویا با اشاره به پیشینه معاملات کشف پریمیوم در بورس کالا، گفت: بورس کالای ایران از سه بازار اصلی شامل بازار معاملات فیزیکی، بازار مشتقه و بازار مالی تشکیل شده است که در هر کدام از این بازار‌ها گروه‌های کالایی و ابزار مختلف معامله می‌شوند.

وی در این باره توضیح داد: قرارداد‌های «کشف پریمیوم» در بازار فیزیکی بورس کالا (با هدف اصلی مبادله و تحویل کالا) و به عنوان قرارداد‌های بلندمدت مورد تصویب شورای عالی بورس قرار گرفته است. این معاملات برای نخستین بار در اسفند ۱۳۹۶ با انجام معامله ۱.۵ میلیون تن وکیوم باتوم در بورس کالا رونمایی شد که تاکنون به جز وکیوم باتوم، قیر و صنایع پالایشی نیز از این ابزار نوین مالی در بازار سرمایه بهره برده‌اند.

روش معاملات

مهدی حاجی غلام سریزدی در توضیح معاملات کشف پریمیوم، گفت: این روش معامله، نوعی قرارداد است که به موجب آن طرفین متعهد می‌شوند در زمان مشخصی از آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را بر اساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند. در این نوع قرارداد‌ها تحویل کالا در آینده در یک یا چند سررسید و تعیین قیمت معامله بر اساس فرمول از قبل تعیین‌شده (بر مبنای قیمت‌های مرجع) و به طور شناور انجام می‌شود.
وی افزود: در این معاملات خریدار بخشی از ثمن معامله را در زمان توافق، به فروشنده پرداخت می‌کند و تسویه مابقی وجه متعاقباً و براساس شرایطی انجام می‌شود که در زمان عقد قرارداد مشخص شده است. در این قرارداد، ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻣﺒﻠﻎ ﻳﺎ درﺻﺪی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺤﺎسبه ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎیی ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﻳﺎ از ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ ﻛﺴﺮ میﺷﻮد و قیمت مبنا ﻗﻴﻤﺘی اﺳﺖ ﻛﻪ در زﻣﺎن ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه در اﻃﻼﻋﻴﻪ ﻋﺮﺿﻪ، ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل ﺑﻮرس اﻋﻼم می‌شود.


تفاوت با معاملات سلف


این عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در بررسی تفاوت این معاملات با معاملات سلف، تشریح کرد: قرارداد‌های کشف پریمیوم و قرارداد‌های سلف در «نحوه پرداخت» و «نوع قیمت‌گذاری» با هم تفاوت‌هایی دارند. در قرارداد «سلف» تمام ارزش معامله در زمان معامله پرداخت می‌شود، اما در قرارداد کشف پریمیوم نیاز به تودیع کل مبلغ معامله در زمان حال نیست و در ابتدای انجام توافق، طرفین باید قسمتی از ارزش حدودی معامله (معمولاً ۷ تا ۱۰ درصد) را نزد اتاق پایاپای به عنوان ضمانت تودیع کنند.
حاجی غلام سریزدی ادامه داد: در معاملات سلف خریداران روی کل قیمت رقابت می‌کنند و قیمت نهایی در زمان حال نهایی می‌شود، اما در قرارداد کشف پریمیوم خریداران تنها بر صرف و یا کسر قیمت نسبت به قیمت مبنا، باهم به رقابت می‌پردازند و در موعد تحویل قیمت صرف یا کسر رقابت شده به قیمت مبنا اضافه می‌شود.
وی در بررسی این معاملات در بازار‌های بین المللی بیان کرد: قرارداد‌های کشف پریمیوم در سایر بازار‌های بین المللی از قبیل بورس فلزات لندن نیز مورد استفاده قرار می‌شود، گرچه تفاوت‌هایی نیز در نوع اجرای آن وجود دارد. در بورس فلزات لندن به دلیل گستردگی دامنه انبار‌های پذیرش شده در کشور‌های مختلف، خریدار محصولی را از یک عرضه‌کننده خریداری می‌کند، اما محل تحویل از سوی عرضه‌کننده تعیین می‌شود. این در حالی است که خریداران تمایل دارند کالا را در منطقه‌ای دیگر تحویل بگیرند به همین دلیل، با کمک قرارداد‌های پریمیوم خریدار می‌تواند کالای مشابه را از انبار دیگری در یک منطقه یا کشور دیگری تحویل بگیرد.

مزایا


عضو هیأت پذیرش شرکت بورس کالای ایران با اشاره به فواید معاملات کشف پریمیوم گفت: امکان برنامه ریزی در تولید و تامین مواد اولیه به صورت منظم، پایدار و بلندمدت برای خریدار، امکان برنامه ریزی و شناسایی دقیق نیاز بازار داخل توسط فروشنده، پوشش ریسک ناشی از نوسانات احتمالی در قیمت ها، حل مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش برای شرکت‌های تولیدی، کمک به رونق تولید و همچنین افزایش قدرت پیش بینی قیمت‌ها در دوره‌های زمانی مختلف برای فعالان بازار سرمایه از مهمترین مزایای قرارداد‌های کشف پریمیوم است.

پیشنهاد


حاجی غلام سریزدی، قرارداد‌های کشف پریمیوم را موجب تسهیل تجارت پویا و بهبود تجارت در طول زنجیره محصول دانست و افزود: از طرفی دیگر، با انجام این معاملات ریسک‌های تجاری ناشی از عدم فروش کالا برای عرضه کننده و عدم دسترسی و تامین کالا برای خریداران پوشش داده می‌شود، همچنین این روش معامله موجب کاهش ریسک نوسانات قیمت کالامی شود؛ براین اساس، پیشنهاد می‌شود ضمن فرهنگ سازی و آشنا کردن مدیران شرکت‌های بالادستی و صنایع پایین دستی با این ابزار نوین مالی زمینه استفاده از این نوع قرارداد‌ها در سایر کالا‌ها از قبیل سنگ آهن، پلی اتیلن‌ها و کالا‌های مشابه فراهم شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده