تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۲۱۹۱۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد عنوان کرد:

بیم و امید صنعت فولاد کشور در سال جاری

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد گفت: با توجه به تحولات سیاسی کشور، بسیاری از فعالان صنعت فولاد هنوز با گذشت بیش از سه ماه از سال در فعالیت‌های خود محتاطانه عمل می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، فرید گلشن اظهار داشت: تا پیش از قطعی برق اوضاع برای صنعت فولاد کشور مناسب بود و آمار تولید محصولات فولادی نیز نشان می‌دهد که این صنعت رو به جلو حرکت می‌کند. در حوزه‌های مختلف، مصرف‌کنندگان فولاد آلیاژی همچون خودروسازی، قطعه‌سازی، نفت و گاز، ادوات کشاورزی تقاضا نسبتا مناسب است. البته در سال گذشته وضعیت تقاضا کمی بهتر بود. با این حال وضعیت بازار فولاد آلیاژی رضایت‌بخش است.

وی افزود: در بازار کمی سردرگمی وجود دارد؛ چراکه وضعیت سیاسی برجام هنوز مشخص نیست. به همین دلیل هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان در این شرایط کمی محتاطانه عمل می‌کنند؛ بنابراین بازار فولاد آلیاژی از نظر تولید و مصرف مشکل جدی ندارد.


۱۰۰ درصد ظرفیت فعال است

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد با تاکید بر فعال بودن همه خطوط تولیدی این شرکت با تمام ظرفیت، خاطرنشان کرد: شرکت ما در حال حاضر با تمام ظرفیت خود به صورت سه شیفت فعالیت می‌کند. حتی در صورتی که تکلیف برخی از صنایع مصرف‌کننده مشخص شود و دست از احتیاط برای خرید فولاد آلیاژی بردارند، با توجه به تقاضایی که در بازار به وجود خواهد آمد، به دنبال فعالیت به صورت سه شیفت چهار گروهه نیز هستیم. این یعنی اگر به صورت معمول یک واحد تولیدی در روز‌های تعطیل دست از فعالیت برمی‌دارد، در سه شیفت چهار گروهه، روز‌های تعطیل رسمی نیز فعالیت تولیدی انجام خواهد شد و تولیدکننده دیگر روز تعطیل کاری نخواهد داشت.

وی نیر در خصوص تقاضای بازار یادآور شد: در سال گذشته با توجه به تقویت تقاضا از سوی مشتریان، در نیمه دوم سال فعالیت را از دو شیفت به سه شیفت افزایش دادیم و اکنون با این وضعیت تولید می‌کنیم. ضمن اینکه ظرفیت شرکت حدود ۲۷ هزار تن انواع فولاد‌های آلیاژی بوده که عمده آن شامل میلگرد است و برای مشتریان خدماتی از قبیل کشش، سایزینگ، تابگیری و تست میلگرد آلیاژی را انجام می‌دهد.

رشد قابل توجه درآمد و تولید

گلشن با اشاره به عملکرد شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد در یکی دو سال اخیر، تاکید کرد: در سال ۱۳۹۹ توانستیم بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن محصول تحت خدمات قرار گرفته، چهار هزار و ۶۰۰ محصولات تمام‌کاری شده و حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن محصولات تابگیری شده و مورد تست ابعاد قرار گرفته که در مجموع ۲۶ هزار تن محصول می‌شود را به مشتریان تحویل دهیم. حاصل این میزان محصول حدود ۴۴۰ میلیارد تومان درآمد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۱۶۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در سه ماه نخست امسال نیز توانسته‌ایم بیش از پنج هزار تن انواع محصولات کار شده را به مشتریان تحویل دهیم و موفق به کسب درآمد ۱۳۷ میلیارد تومانی شویم.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد تصریح کرد: تقاضا برای انواع فولاد‌های آلیاژی با سایز‌ها و گرید‌های گوناگون بازار وجود دارد و این روند از دو سال گذشته به ویژه پس از اعمال تحریم‌ها و کاهش شدید واردات فولاد‌های آلیاژی به کشور تداوم داشته است. نکته قابل توجه این است که اخیرا با توجه به کیفی‌سازی محصولات دارای فولاد آلیاژی، تقاضا به سمت فولاد‌های پرآلیاژ بیشتر شده و واردات آن کمتر شده است. همچنین به نظر می‌رسد که موجودی انبار‌ها نیز از این نوع آلیاژ‌ها خالی و مصرف شده است. به همین دلیل تقاضای داخلی برای فولاد‌های پرآلیاژ افزایش یافته است.

تامین فولاد‌های کیفی از فولاد آلیاژی ایران

گلشن نیر در خصوص تامین مواد اولیه شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد بیان کرد: تمام مواد اولیه شرکت ما از شرکت فولاد آلیاژی ایران تامین می‌شود. البته چندین تولیدکننده فولاد آلیاژی در کشور فعالیت می‌کنند، اما نکته مهم این است که این تولیدکنندگان به طور معمول قادر به تولید فولاد‌های کیفی مورد نیاز مشتریان نیستند. به طور مثال، برخی تولیدکنندگان میلگرد آلیاژی با اینکه دارای خطوط تولید متعدد هستند و کلاف‌های صنعتی تولید می‌کنند، اما برای تولید فولاد‌های کیفی، آلیاژ آن نیز باید مناسب باشد. البته یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صنایع فولاد آلیاژی یزد یعنی شرکت صنایع مفتولکاران یزد از میلگرد‌های صنعتی به صورت کلاف استفاده می‌کند که تولیدکننده عمده آن در کشور فولاد کویر است.

وی اذعان کرد: شرکت ما از دیگر شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه خود را تامین نمی‌کند، زیرا تنها تولیدکننده فولاد آلیاژی کیفی در کشور شرکت فولاد آلیاژی ایران است. تامین مواد اولیه نیز به این دلیل از این شرکت صورت می‌گیرد که هم شرکت ما و هم مصرف‌کنندگان بابت کیفیت محصولات اطمینان خاطر پیدا کنند. ضمن اینکه تامین مواد اولیه کیفی در نهایت منجر به تولید محصولات نهایی کیفی همچون خودرو برای مصرف‌کنندگان نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد ادامه داد: شرکت ما فولاد آلیاژی را با مقاطع مختلف همچون شاخه، چهارگوش و بیلت تامین می‌کند که فولاد آلیاژی نوع شاخه بیشترین میزان مواد اولیه را تشکیل می‌دهد. این فولاد‌ها با انجام عملیات تکمیل‌کاری، در صنایع مهمی همچون خودروسازی، قطعه‌سازی، پیچ و مهره، نفت و گاز، صنایع نظامی و... به کار می‌روند.

گلشن نیر خاطرنشان کرد: فولاد آلیاژی پس از ورود به مجموعه صنایع فولاد آلیاژی یزد، با انجام فرایند‌هایی همچون کشش سرد، پینینگ، پولیش، برش، سایزینگ و بعضا پرداخت‌کاری، مهیای مصرف‌کنندگان در مرحله بعد می‌شوند. چرا که فولاد آلیاژی تولید شده در شرکت‌های بزرگ، به طور مستقیم در صنایع یاد شده مصرف نمی‌شود؛ بلکه باید یک مرحله واسط برای عملیات تکمیل‌کاری آن‌ها وجود داشته باشد که این مهم توسط شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: شرکت ما می‌تواند میلگرد‌هایی را از قطر هشت تا ۲۰۰ میلی‌متر تولید کند. لازم به ذکر است که میلگرد‌های سنگین عموما برای صنایع نفت و گاز به ویژه تولید پیچ و مهره‌های سنگین به کار می‌رود. دیگر محصولات نیز در تمامی صنایع به ویژه خودروسازی، قطعه‌سازی و... به کار می‌روند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده